Flygnovisen blev med en JA37 och frågor hopar sig.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Flygnovisen blev med en JA37 och frågor hopar sig.

Inlägg av Proosen »

När dimmorna skingrat sig efter Open 2.0 sitter jag här med en Tarangus JA37 i 48:a skala och river mig i huvudet.

Att det ska bli en lövhög med hjälp av målningsmasker och MRP-färger står klart. Etsade detaljer ska också införskaffas men vilket av de två från Maestro ska det vara? Ser att det är olika instrumentpanel i seten. Något mer som är "nödvändigt" för en schysst kärra?


/Niclas
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Flygnovisen blev med en JA37 och frågor hopar sig.

Inlägg av Spad16 »

Kolla day-glo siffrorna i byggsatsen, Tarangus fuskar ibland med färgen, på min 1/72 Tarangus Viggen var dekalerna röda istället för day-glo.
/Neil
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Flygnovisen blev med en JA37 och frågor hopar sig.

Inlägg av Nicklas Karlén »

JA 37 modifierades under sin tid i flygvapnet. Det innebar att man bl.a bytte ut delar på instrumentpanelen. Jag går inte in djupare i ämnet än så :).

Maestros etskit MMP 4817 är till en tidig JA 37, MMP 4817A är till en modifierad JA 37D/DI. Det som bl.a skiljer är "skärmen" på höger sida av instrumentpanelen.

Jag rekommendera att byta ut hjulen till något eftermarknadsalternativ, som har lite bättre detaljer.

Lycka till.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Flygnovisen blev med en JA37 och frågor hopar sig.

Inlägg av Proosen »

Nicklas Karlén skrev: 15 apr 2024, 08:40 JA 37 modifierades under sin tid i flygvapnet. Det innebar att man bl.a bytte ut delar på instrumentpanelen. Jag går inte in djupare i ämnet än så :).

Maestros etskit MMP 4817 är till en tidig JA 37, MMP 4817A är till en modifierad JA 37D/DI. Det som bl.a skiljer är "skärmen" på höger sida av instrumentpanelen.

Jag rekommendera att byta ut hjulen till något eftermarknadsalternativ, som har lite bättre detaljer.

Lycka till.

Nicklas
Tackar!
Drar mig till minnes att jag läst om hjulen någonstans.
Så vilken panel man ska välja beror på individen man bygger tänker jag, så jag får söka lite info när jag kommit så långt i processen.

/Niclas
Skriv svar