VILKEN NOS

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
spec32
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

VILKEN NOS

Inlägg av spec32 »

Någon som vet om Italeri EA-6A Intruder (72 skala) har rätt nos. Jag har letat info på nätet men ej lyckats hitta svaret.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: VILKEN NOS

Inlägg av Andre B. »

Har alla Italeri's A-6:or och EA-6B samt även Hasegawa's A-6:a och EA-6B. Och har en del litteratur om Intruder med. Känner just nu inte att det är någon skillnad på nosarna.

Men det ringer en liten klocka och det är möjligt att Italeri's EA-6A har en något längre nos. Men inte vad jag minns. Och nosen sitter på samma ställe i gjutramarna oavsett version. Skall se om jag kan lokalisera lådorna var de nu är nerpackade. Alla Italeri's Intruder är annars i stort baserade på samma formar.

Det jag vet skiljer är luftbromsarna på vingarna och på flygkroppen. Där får man hålla lite koll på vilket flygplan man bygger. Och än mer om man har några lådor med Intruder's liggande så man inte tar fel vingar...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
spec32
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: VILKEN NOS

Inlägg av spec32 »

Om det är rätt skall EA-6A ha en längre nos än A-6A,B,C o E. EA-6B har en helt annan konfiguration.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: VILKEN NOS

Inlägg av Andre B. »

Det är ju inte så att det skiljer jättemycket mellan en A-6A och en EA-6A avseende nosen. Och skillnaden blir mindre i 1/72. Det är mer markerande om man bygger en modell med fel luftbromsar.

Det ett tag sedan jag höll på med modellerna. Jag skall se efter under dagen om jag kan hitta lådan med dem.

Enda vettiga alternativet är Fujimi:s EA-6A som innehåller två nosar vad jag minns. Men det är närmast omöjligt att få tag i någon av Fujimi's modeller idag för en rimlig kostnad.

Man kan ju lägga en skiva med plasticard mellan nos och cockpit om man känner att längden är av betydelse. Ett jobb som är rätt enkelt att göra. Frågan är mycket det handlar om när det berör EA-6A. Det är knappt man ser någon skillnad på bilder...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: VILKEN NOS

Inlägg av Björn B »

spec32
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: VILKEN NOS

Inlägg av spec32 »

Tack för inläggen. Jag konstaterar efter Björn Bäcklunds hänvisning att Italeris EA-6A har fel nos.
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: VILKEN NOS

Inlägg av bosnafly »

Gammalt inlägg men frågar ändå, råkar du ha vingar över från en Italeri A-6?
Sani
Skriv svar