Förslag till 3D-skrivare.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Dan Kut
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Dan Kut »

Jag skulle vilja ha en:
- Konverterings sats för en RF-8 anpassad till Academys F-8 i skala 1/72. Då RVHP resin sats är fel dimensionerad (tjock och kort) samt alternativen är vacum satser.
- Konverterings sats till en F-16XL anpassad Tamiyas F-16 i skala 1/72. Lonestar models gör dock redan en sådan "garage kit" från Japan. http://lonestars.web.fc2.com/LSR7201.htm

Dock är dessa konvertering ganska stora och mäts i decimeter! Men jag har ett annat förslag som är lite mindre som man tom borde kunna göra med en PLA skrivare.
- Behållare, små lådor, hydraliska pumpar och batteriet (se markeringarna på bilden) till underredet i en F-16. Det finns ju redan superdetail satser men jag menar att inte göra hela utrymmet utan bara dessa relativ medelstora detaljer i en 3D skrivare och sedan använder man sprue/styrene och fina koppartrådar till det mindre. Bilden är från en Black Dog sats.
Bild
Det finns flera förebilder än F-16 som man skulle kunna göra en enkel konverterings/detaljerings sats till som denna.

- En proper F-16 gun cover i 1/72. Här är en snarlik
F-2 A/B Machine Gun Cover (set of 2) (for Fine Molds 1/72 F-2 A/B (Länken går till Hobby Link Japan)
Bild

by Model Art
\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av hanfeh »

De olika versionerna av motorerna till 29-, 32-, 35- och 37-systemen i skala 1:72 och 1:48. För diorama med hangarscener.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Ola K
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 apr 2018, 10:47
Namn: Ola Kjellberg

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Ola K »

Hej!
Ja har vi kommit vidare i denna fråga?
Drabanten har diskuterat inköp av 3d skrivare för föreningen men inte kommit till skott ännu.
Mycket att ta ställning till men vore bra i vår hobby nu när de sjunkit i pris och man kan få bra skrivare för kanske runt 5000 kr istället för 30.000 kr för 10 år sedan när de började komma. IPMS förevisade ju en 3d skrivare på en 08 open för ett antal år sedan.

Mvh
Ola
Dan Kut
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Dan Kut »

Vart skulle de ställa den då? Vad jag förstår så kan det lukta rejält.
Bygger alldeles för sakta..
Ola K
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 apr 2018, 10:47
Namn: Ola Kjellberg

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Ola K »

Hej alla igen angående 3D skrivare!
Frågan kom upp på vårt senaste medlemsmöte igen och vi Drabanter är intresserade att gå vidare i frågan.

Kanske skulle vi kunna bilda en projektgrupp som tar itu med detta för bägge föreningarna? Projekt: 3D skrivare

Vi är ju mest intresserade av figurer och tillbehör till dessa som byggnader, tunnor, bänkar, hinkar och annat smått och gott, främst 28 mm (1/56) men även mindre och större.

Skriv gärna en rad här så kan vi diskutera vidare och kanske prata om det på nästa medlemsmöte i dec med Ipms. Tyvärr är mina tekniska kunskaper på området små men jag lär mig gärna och läser på.

Hyra in någon för rimlig summa som visar CAD på ett specialmöte och ger handfasta tips? Nördmarknaden i juni i Solnahallen hade flera representanter på plats och gjorde reklam för skrivare, visade upp dem och olika utbildningar som finns. 3-4 dec är det Nördmarknad igen i Solnahallen så då är dessa nog där igen.

Mvh
Ola
Dan Kut
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Dan Kut »

Kolla in denna 3D printade F-16 i skala 1/48. Detaljmässigt finns det mycket att förbättra men jag tycker mig ändå se potentialen. Jag skulle önska detaljrikedommen från Resin men med tanke på nackdelarna så som lukt och hur rörigt det kan bli avstår jag från att köpa hem en. Men en PLA utskriven model som nedan kan vara en bra utgångspungt tycker jag för mig själv.

https://www.youtube.com/watch?v=vqnCHc9ORyg

Dan
Bygger alldeles för sakta..
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Björn B »

Har en 3D modell av ubåten Gotland men är inte helt begeistrad över den. Att slipa ner ränderna från utskriften är besvärligt och att limma ihop den är lika tråkigt som att bygga resin. Epoxi eller superlim krävs vilket gör att jag håller mig borta från att bygga sånt mestadels.
Skriv svar