Åsikter om färger

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Jag skulle velat ha en diskussion om olika färger och dess egenskaper. Vilka färger använder ni, och varför? Hur är de att pensla, respektive airbrusha? Har de stort sortiment, och finns de kulörer ni söker i sortimentet, eller behöver man ofta blanda själv? Har de andra fördelar eller nackdelar, som t.ex. förpackning, tillgänglighet eller pris?

Själv använder jag för tillfället Vallejos färger, såväl Model Color, Model Air och Panzer Colors.
Jag anser att deras stora fördel är att de både kan penslas och airbrushar med bra resultat, samt att ögondroppsflaskorna är förträffliga att använda. Dessutom finns de flesta kulörer att få tag i både i Sverige och på nätet. Priset är inte heller så hemskt, särskilt om man handlar större kvantiteter på nätet. Jag använder för det mesta deras egen förtunning.
Sortimentet är mer än tillräckligt, särskilt om man räknar in alla de olika varianterna. Men här kommer också deras största nackdel, det inkonsekventa utbudet i de olika serierna. Ganska många kulörer finns, men sällan i både Model Color och Model Air. Samma sak gäller för Panzer Colors. Dessutom är det inte ens säkert att det är samma nyans på kulörer som heter samma eller liknande i de olika serierna. Detta driver mig till ett lätt vansinne ibland. :)

Tidigare använde jag mig av Tamiya och Humbrol.
Tamiya kan väl sammanfattas med att vara förträffliga att airbrusha, men hopplösa att penselmåla. Sortimentet växer, och vissa kulörer är klockrena, men ganska ofta får man blanda till kulörer själv. Burkarna är OK, men ett visst spill är mer eller mindre oundvikligt. Jag förtunnade för det mesta med Tamiyas egen förtunning.

Humbrol använde jag mig tidigare av för att penselmåla med, men också som grundfärg, då de ofta fäster bra på de flesta underlag. Men dels kände jag att det kanske inte var idealiskt att sniffa thinner hela tiden, men dessutom ogillade jag burkarna. Det kändes som att man hade ett spill på 50%, antingen genom hantering vid användandet, eller att de slumpvis torkade ut. Och ja, jag höll burkarna och locken rena...

Jag har testat några andra märken lite då och då, men aldrig riktigt fastnat för dem av olika orsaker. T.ex. ska väl Gunzes färger vara bra, som Tamiya, fast bättre har jag hört. Men tillgången verkar vara under all kritik. Samma sak gäller väl för de amerikanska färgerna.

Jag skulle gärna vilja höra lite erfarenheter av Agama och Xtracrylics. Jag har ett par pytsar Agama, men skulle vilja höra från någon som har använt dem lite mer helhjärtat.

Andra förslag?
Senast redigerad av denstore den 27 dec 2014, 02:15, redigerad totalt 1 gånger.
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Omdöme om färger

Inlägg av Pyret »

Jag använder uteslutande Vallecho, både deras air till sprutan men även deras konventionell enamel till målning, vädring etc.

Däremot blir jag nyfiken på att du skriver "Vallejos egna förtunning" och då kommer frågan, vad gör förtunningen som inte vatten gör? Det är ju vattenbaserade färger.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Omdöme om färger

Inlägg av felle-j »

Jag håller på och testar mig fram mellan olika färgfabrikat just nu. Har testat Model Master Akryl och Vallejo Model Air. Dom båda fungerade inte särskilt väl för mig så jag ska nog prova Tamiya och Gunze.

Använde förr Humbrol enamel när jag penselmålade. Fungerade väldigt bra att penselmåla tycker jag, lite jobbiga burkar bara. Använder knappt dom längre då jag hellre målar med akrylfärger, främst på grund av att jag slipper lukten. Sortimentet tycker jag är bra, och det har väl nyligen utökats. Har ingen koll då jag inte håller mig så uppdaterad på Humbrols färger längre.

Vallejo Model Air har jag provat på någon modell med lite varierande resultat. Först målade jag en P-47 i aluminiumfärg och allt flöt på väldigt bra tycker jag. Inga problem med airbrushen och färgen satt bra och gav en snygg finish. Sen skaffade jag mig en ny airbrush, HS Evolution, och skulle måla en Bf 109 med Vallejo Model Air. Fungerade inte alls bra. Färgen samlades gärna på nålspetsen så det blev till att rengöra där var 10:e sekund. Mycket svårt att måla tunna och små figurer då den färgen gärna sätter igen sprutan. Sen ville färgen inte fästa något bra för mig på modellen. Hade flera färgsläpp av olika grader, och ja, modeller var grundmålad med primer. Man måste vara väldigt försiktig också så att man inte råkar skrapa bort lite färg från modellen när man hanterar den då färgen sitter dåligt. Har experimenterat med olika lufttryck och med och utan olika thinners men inte fått något resultat som jag har varit särskilt nöjd med. Sortimenten verkar vara bra men vet inte hur exakta färgerna är. Är tveksam till om deras RLM-färger är helt exakta, men så är jag inte heller expert på RLM så jag vet inte riktigt.

Dessa färger går att pensla lite försiktigt på smådetaljer men lämpar sig inte till att pensla större objekt tror jag.

Model Master Akryl har jag också provat med varierande resultat. Funkar bra att penselmåla men den torkar väldigt fort så man måste rengöra penseln ofta och det kan vara lite svårt att få bort torkad färg från den. I airbrushen funkar den bra ibland. Torkar snabbt även där med. Har provat ha i lite av Tamiyas retarder men vet inte om det har gjort någon större skillnad. Har provat med både Model Masters egna thinner och X-20A. Senast jag använde Model Master med X-20A så gick det bra att airbrusha men ytan blev ganska grov på sina håll, och väldigt matt. Det värsta med Model Master är deras burkar. Dom torkar igen hela tiden och är omöjliga att få upp med händerna. Jag måste använda en matkniv för att få upp burkarna.

Detta är mina erfarenheter och då jag är ganska ny på det här med airbrush och håller på och lär mig så kan det med stor sannolikhet vara jag som gör något fel.
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Omdöme om färger

Inlägg av denstore »

Pyret skrev:Jag använder uteslutande Vallecho, både deras air till sprutan men även deras konventionell enamel till målning, vädring etc.

Däremot blir jag nyfiken på att du skriver "Vallejos egna förtunning" och då kommer frågan, vad gör förtunningen som inte vatten gör? Det är ju vattenbaserade färger.
Först ska vi kanske bestämma vilken förtunning vi pratar om. Vallejo har åtminstone två olika förtunningar. Så sent som i eftermiddags diskuterade jag deras "gamla" förtunnare med en god vän. Den är ganska skum, då den inte är direkt tunn, och inte gör färgen mer flytande. Poängen med den är nog att "förlänga" bindemedlet, så att man kan tunna ut pigmentet utan att störa bindemedlet, och därmed göra färgen mindre opak. Den gör därmed inte färgen annorlunda att t.ex. airbrusha.
De har dessutom en förtunning för airbrushning, som verkar vara dels vatten, antagligen en skvätt alkohol, bindemedel, samt retarder. Den är bra för att förtunna färg på samma sätt som man använder t.ex. thinner i Humbrol. Man får en tunnare och mer lättflytande färg, som dessutom inte har samma tendens att torka på nålspetsen vid airbrushning. Innan denna kom på marknaden, så körde jag med en mix av Liquitex airbrush medium, vatten, retarder och en skvätt alkohol. Fungerade ungefär likadant.
Sen finns det ju vissa som förtunnar Vallejo med deras Airbrush Cleaner. Jag har inte testat detta, men många säger att det är väldigt bra.
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Omdöme om färger

Inlägg av Pyret »

Ok....och skillnaden mot en droppe vatten?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Omdöme om färger

Inlägg av Björn B »

att det NÄSTAN går att spruta med Vallejo om man använder thinner men ännu sämre med vatten. Dvs jag kom aldrig överens med Vallejo i sprutan, minst dåligt gick det med airbrush cleaner som thinner
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Omdöme om färger

Inlägg av denstore »

Pyret skrev:Ok....och skillnaden mot en droppe vatten?
Om man vill späda mycket, så "spricker" bindemedlet när du når en viss gräns, om du spär med enbart vatten. Dessutom så brukar torktiderna bli märkliga om man späder mycket med bara vatten.
Men om man är nöjd med resultatet man får med bara vatten, så är det såklart inget fel.
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Pyret »

Ok! Tack för bra svar!
:)
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Johan i Hok »

Penselmålade Humbrol 33, mattsvart, på ett balsaträskrov nu på morgonen. Till min stora förvåning var jag inte riktigt nöjd med färgen. Den upplevdes som tjock i konsistensen och svår att pensla ut med ett ganska grovt pigment. Det kändes lite som att måla med gammal Beckers Tixotropa målarfärg. Dessutom var burken inte riktigt full!
Det hela förvånade mig lite då jag alltid har upplevt Humbrol som mycket lättstruken vilket till viss del uppvägt pysslet med lösningsmedel etc. Kanske jag fått ett måndagsexemplar?
Av akryler målar jag dels med Vallejo:s färger och dels med "konstnärsakryler" av diverse fabrikat. De senare använder jag främst till figurer. Blandar man ut dom med lite retarder blir dom riktigt trevliga att använda. En extra fördel med dom är att de faktiskt går att köpa över disk även i Jönköping till skillnad emot "riktiga" modellfärger.

Johan i Hok
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Lurifax »

Johan i Hok skrev:Penselmålade Humbrol 33, mattsvart, på ett balsaträskrov nu på morgonen. Till min stora förvåning var jag inte riktigt nöjd med färgen. Den upplevdes som tjock i konsistensen och svår att pensla ut med ett ganska grovt pigment. Det kändes lite som att måla med gammal Beckers Tixotropa målarfärg. Dessutom var burken inte riktigt full!
Det hela förvånade mig lite då jag alltid har upplevt Humbrol som mycket lättstruken vilket till viss del uppvägt pysslet med lösningsmedel etc. Kanske jag fått ett måndagsexemplar?
Av akryler målar jag dels med Vallejo:s färger och dels med "konstnärsakryler" av diverse fabrikat. De senare använder jag främst till figurer. Blandar man ut dom med lite retarder blir dom riktigt trevliga att använda. En extra fördel med dom är att de faktiskt går att köpa över disk även i Jönköping till skillnad emot "riktiga" modellfärger.

Johan i Hok

Vad jag minns från humbroltiden så är/var just 33:an, matt svart, den mest besvärliga färgen att måla med. Det blev alltid dragigt och konstigt med den.
holst

CU@C4
Skriv svar