Pbv 401

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om fordon och annat markbundet, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Pbv 401

Inlägg av Björn H »

Hej,

denna bild ligger på Ointresse.se. Jag undrar över konfigurationen på denna Pbv401. Se bifogade länk:

http://www.ointres.se/pbv401-1.jpg

Fanns det olika konfigurationer på dessa vagnar? Lyktorna och även lyktskydden på denna vagn avviker mot andra vagnar som jag sett bilder på. Är det kanske inte ens en gång svensk vagn? Vore tacksam för all info som ni kan hjälpa mig.
Ps! Jag vill inte klistra in bilden då jag inte vet som äger bilden.

mvh
/Björn H
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ppv 401

Inlägg av SvenYoung »

Hej Björn,

Jag tror inte denna i bilden är svensk. Nyanserna i kammot påminner mer om finsk målning, och på de svenska vagnarna såg bland annat strålkastare mm annorlunda ut.

I Sverige fanns det så vitt jag vet två varianter av MTLB: Pbv 401 och Bgbv4012 bärgare. Sedan fanns de större varianterna (baserade på MTLBu) som användes bland annat som ambulans- och stridsledningsvagnar. Experterna kan dock rätta mig om jag har fel, det kanske fanns fler varianter i svenska försvaret, men det är dessa jag känner till.

Hoppas det kan vara till hjälp :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Pbv 401

Inlägg av Björn H »

Hittar ytterligare bilder på en Pbv 401 med de konstiga lyktorna. Se bifoga länk:

http://www.net-maquettes.com/sv/picture ... =7#afg-728

Vagnen har reg.nr 204983. Denna vagnen saknar även stuvlådan på bakdäcket. Visst är det skumt? Men lyckan vore ju total om det är en svensk vagn, för då har men en Pbv 401 klar att bygga direkt ur lådan.

/Björn H
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Pbv 401

Inlägg av SvenYoung »

Denna är definitvt svensk :-)

Jag tror att det fanns någon enstaka vagn när de först började användas som hade orginaluppsättning på lyktor mm, men dessa byggdes nog om till svensk standard i ett senare skede.

Så du har helt rätt, det går att bygga en svensk pbv401 direkt ur lådan, den blir dessutom mer ovanlig :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Pbv 401

Inlägg av Björn H »

Var står denna vagn? Någon som vet! Står den i Sverige?

http://www.ointres.se/pbv401-2.jpg
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Pbv 401

Inlägg av hurtone »

Jag kommer ihåg att vi hade någon form av förslagslåda där man kunde få en mindre summa om förslaget gick igenom. Ett sådant förslag var året innan jag låg inne (99-00) var att lägga någon form av skydd runt avgassystemet som annars ofta satte eld på soldaternas ryggsäckar när de låg emot. Därför tror jag att de flesta (?) 401:or har denna modifiering från 00-01 och framåt.

Sedan finns det ju en massa spännande varianter med BILL och robot70.

En skröna jag inte kunnat verifiera är att det vid inköp av vagnarna skiljde sig nästan en meter mellan längsta och kortaste, eftersom de var handknackade i Ryssland. Ta detta påstående med en nypa salt dock.

Enligt Ointresse fanns följande varianter:

Stridsledningspansarbandvagn 4011A (2 st Stripbv 4011A) - för ledning på bataljonsnivå
Stridsledningspansarbandvagn 4011B (1 st Stripbv 4011B) - för ledning på bataljonsnivå

Radiolänkpansarbandvagn 4014/T (20 st Rlpbv 4014/T) - signalfordon
Stridsledningspansarbandvagn 4015 (3 st Stripbv 4015) - för ledning på kompaninivå
Luftvärnsrobotbandvagn 4016 (12 st Lvrbpbv 4016) - fordon utrustade med RBS 70
Pansarvärnrobotbandvagn 452 (Pvrbbv 452) - Pbv 401 utrustade med Robot 56 Bill
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Pbv 401

Inlägg av Falken »

Jobbade som teknisk officer och instruktör för förare och mekaniker på PBV 401 i mitten av 90-talet.
Vad kan man säga; visst skilde det i både storlek och vikt mellan individerna - men absolut inte en hel meter! Men man kunde inte räkna med att det gick att flytta komponenter mellan vagnarna, ibland passade de helt enkelt inte pga måttskillnader.
I början av vagnens tid i Sverige gjordes omfattande tester av den och en hoper andra ryska stridsfordon på InfSS i Borensberg. En hel del obskyra ombyggnader o anpassningar testades. Lite av den filosofin följde även med ut på förbanden, så du kan säkert hitta bilder på både det ena och det andra som snickrats till på eget initiativ ute på förbanden.
Införandet av vagnen var väl egentligen i grund och botten ett hyfsat billigt sätt att lära om infanteristen till mekaniserad infanterist. Innan så var fordonen (med några undantag) enbart transportmedel och skulle lämnas på FAP innan strid, men nu hade de plötsligt ett splitterskyddat fordon som kunde användas på ett helt annat sätt än en Tgb 20 i striden. Klokt att lära sig på billiga grejer i stor mängd från öst, istället för att köpa ett litet antal dyra produkter från t.ex. Ö-vik.
Men vissa saker var allmängiltiga under min aktiva tid (slutade -96):
- All aktiv IR var borta, såg man nån lysa aktiv IR i skogen skulle man vara säker på att det var FI.
- Vagnarna levererades enfärgat gröna till förbanden, i princip olivgrön. Camouflagemålningen utfördes av värnpliktiga för hand med pyts o pensel.
- Alla 401:or med gummilagrade band rullade på I4 i Linköping, övriga landet hade stållagrade.
- De vagnar som förde RB56 hade (på min tid iaf) fästen för robotstativet uppe på motorluckan.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Pbv 401

Inlägg av Falken »

Kom på en sak till;
Vagnarna var av olika generationer, det visade sig t.ex. på att de äldre vagnarna saknade lucka över förarplatsen. Kan inte påminna mig om att lyktorna skilde - men kan antalet luckor skilja så borde det även kunna vara lite olika strålkastare. Hmm, visst var det olika varianter även på NBC-anläggningen... Jodå, det var fler saker som kunde skilja.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Pbv 401

Inlägg av stefan karlsson »

De båda vagnarna som diskussionen gäller tillhör den batch vagnar som köptes in först för försök och det var "rena" Östtyska vagnar som inte modifierades utan enbart målades i svenska färger och fick svenskt regnummer.

204983 kommer från Axvall och finns nu i Strängnäs och vagnen som finns på ointres.se står om jag inte minns fel på skjutfältet Kvarn - båda vagnarna har den tyska belysningen kvar.
Serievagnarna hade annan belysning mm och en annan regnummerserie än försöksvagnarna.

Stefan
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Pbv 401

Inlägg av Björn H »

Hej Stefan,

suverän info angående de vagnarna med de "udda" lyktorna. Det var exakt de svaren jag letat efter!
Även tack till alla andra som hjälpt till att luska ut svaren på mina frågor!

/Björn H
Skriv svar