Fyrfärgskamouflage

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om fordon och annat markbundet, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Fyrfärgskamouflage

Inlägg av Björn H »

Hej,

Använde Försvaret samma fyra färgnyanser på såväl flyg som pansar? Kan man måla en Viggen i samma kulör som exempelvis en Centurion eller en Pbv401?


/Björn H
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Fyrfärgskamouflage

Inlägg av Nicklas Karlén »

I princip ja. Färgen på flygplan verkar hålla bättre än den gör på fordon. Om det är skillnader i färgen vet jag inte, men det är nog skillnader på hur den målas.

På fordon så var det i alla fall under min värnplikt vi själva som målade våra fordon i maskerings färger eller bättrade på målningen med pensel vid något större vård tillfälle. Jag tror inte att det var de värnpliktiga som målade Viggen utan det gjordes på en måleriverkstad antingen på flottiljen eller SAAB.

På fordon så verkar också färgen blekas fortare samt att den slits rätt rejält när fordonen används i terrängen.

Här är en användbar länk som visar i alla fall hur det blir på fordon.

http://www.sphf.se/monstermalning%20del%201.htm
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Fyrfärgskamouflage

Inlägg av Björn H »

Hej,

Tack för den intressanta länken! Nu är den sidan bokmärkt!

/Björn H
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Fyrfärgskamouflage

Inlägg av Mats Averkvist »

När jag gjorde lumpen på I 4 blev vi kommenderade att måla om några fordon. Det var någon bandvagn 206, några Tgb 11 och ev. någon volvo 245. Detta gjordes då för hand med pensel av oss skyttesoldater. Fordonen hade redan splinterkamo så vi föjde bara de befintliga färggränserna. Det var bra färg för penseldragen syntes inte, ungefär som med Humbrol. Minns inte vilken typ av färg det var dock...
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Fyrfärgskamouflage

Inlägg av Björn H »

När försvaret målade om sina markstridskrafter till trefärgskamouflage, hur var proportionerna mellan svart, grönt och ljusgrönt? 33%+33%+34%?
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Fyrfärgskamouflage

Inlägg av hurtone »

Björn H skrev:När försvaret målade om sina markstridskrafter till trefärgskamouflage, hur var proportionerna mellan svart, grönt och ljusgrönt? 33%+33%+34%?

Jag hade ju "turen" att få måla hela min Strf90 själv under en dag. Detta eftersom min skytt och förare var bägge lediga just denna dag. Detta var år 1999.

Vi fick en hög med penslar, en massa hinkar färg och några rullar tejp. Det som skiljer trefärgskamot på moderna fordon är att man gjort mallar för hur det skulle se ut. Vi fick alltså även några utskrifter men vagnen i olika profiler och HUR fälten skulle se ut. Eftersom detta höftades med ögonmått av oss bassar så är det klart att viss variation förekom. Jag kan även tillägga att grundfärgen var ljusgrön (fabriksmålad) och allså den färg som ofta syns när man kört mot ett träd.

De ljusgröna fälten fick vi sedan måla över med vitfärg (som man kan tvätta bort) vintertid.

Tidigare när man målade i fyrfärg så har jag för mig att man målade mer efter riktlinjer i stil med - "andel av fordonet per nyans" och "inte linjer parallella med existerande linjer".

Vad gäller exakta proportioner så känns det som om det är lite mer av den mörkgröna och lite mindre av den ljusgröna, men detta är alltså något som räknats ut för varje fordon i en mall och inget vi fick kännedom av.

PS. Ingen tid för lunch eller middag den väldigt långa dagen - men fint blev det. Jag fick lite hjälp när de andra var klara med sina vagnar dock.
Skriv svar