Civila fordon i grönkläder

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om fordon och annat markbundet, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Civila fordon i grönkläder

Inlägg av Calle W »

Här är kunskapstråden för alla Volvo 245,folkabussar,Merceds Eländewagen osv.När man letar på nätet efter fordon i försvarsmakten,s är det väldigt svårt att hitta bra bilder på fordon som finns i tillverkarnas standardsortiment.Jag undrar tex om det har funnits VW T3 i fyrfärgskamoflage eller om de bara levereades i civila färger som ljusblått? Under min lumpartid hade vi en mörkröd VW T4 syncro i vår sjukvårdsgrupp. Plus alla hyrfordon från framförallt Hertz som fortfarande finns i organisationen. Finns det några leveransfoton från de stora tillverkarna? Avslutar med en bild från Nionde kompaniet för att visa vad jag menar:
http://www.imcdb.org/i116119.jpg
/Calle W
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av Johan i Hok »

Hmm!
VW T2:or har jag sett i fyrfärgscamouflage eller helgröna. Det såldes ett par helgröna T3 bussar för några år sedan av FMV( Åtminstonde den ena var ensyncro).
Jag har ett vagt minne av att åkt i en armégrön T3:a som barn, men den kan ha varit importerad från Tyskland. Annars har nog de flesta jag sett varit ljusblå (Skulle gärna ha en sådan i 1:1). Ska rota i lite bilder och se vad som dyker upp. Ska också finnas bilder på en mellanblå T4 Syncro med rester av KFOR-märkning någonstans i burken
Jag har nog förövrigt bild på en bronsmetallic G-wagen med militärskyltar någonstans

Johan i Hok
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av Daniel_A »

Jag är i det närmaste säker på att vi hade både ljusblå och splintermålade T3:or när jag gjorde lumpen 91. Både pickisar och bussar. Är inte helt säker på att de var i korrekt fyrfärgs-splinter dock. Ska leta efter bilder jag också.

/Daniel
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av Calle W »

Jag saknar bilder på framförallt äldre Mercedesfordon som MB 608,som fanns som sjuktransportfordon har jag ett svagt minne om från en film under sjuktransportmanutbildningen.Försvaret tog väl lite vad man hittade ibland.Vet att reptroppen hade en Volvo F7 där de civila kromade signalhornen målats över med fyrfärgsmönster.Sedan har vi Johans favoritämne traktorer och entreprenadmaskiner.Det måste finnas massor.

/Calle W
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av Johan i Hok »

Ingen Transporter, men i alla fall en Volkswagen i uniform:
https://digitaltmuseum.se/011013057294/ ... 5&count=42
Digitalt museum är en riktig höjdare!

Johan i Hok
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av stefan karlsson »

Intressant o kul tråd, för den här typen av fordon är det oftast ingen som intresserar sig för - de bara finns där och används och fotograferas sällan, annat än om de råkar komma med bakom något mer "intressant".

Min erfarenhet efter 30 år i FM är att de allra flesta standardfordon i form av personbilar, minibussar, pickuper osv levererades helgröna (325H) fram till mitten av 70-talet eller nåt sånt, därefter blev det vanligare med att de levererades i en enhetlig färg ljus/mörkblå om det köptes större partier.
Men sen har det skett lokala inköp av enstaka bilar och det har förekommit allt möjligt konstigt med svartgula plåtar - MB 220, Volvo 144, Volvo 440, Saab 95, Saab 99/900, Audi 100, Ford Bronco, Landrover Discovery, Toyota Landcruiser, Nissan Kingcab, VW Jetta, VW Golf, Iveco osv osv - listan kan göras lååång. Dessa lokalt inköpta var ofta i alla möjliga färger - blå, röda, gröna, vita....
Men sen förekom det ambitiösa befäl eller värnpliktiga som såg till att måla dem splintercamo, jag har en bild nånstans på en Volvo 440 (tror jag) med blank lack i splintercamo - sketful faktiskt.

Alla fordon som skickades till Liberia 2004 skulle målas vita och alla lackfirmor i Mälardalen engagerades att måla fordon containrar mm - när alla bilar stod på en rad såg man att det finns många nyanser av vit - såg för Hin Håligt ut, men det var så det var.

Så om någon säger - "Nej det har aldrig funnits" - då kan man nog säga, Jo det kanske det har, i alla fall någonstans.

Stefan
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av Johan i Hok »

Stefan Karlsson skrev:
Intressant o kul tråd, för den här typen av fordon är det oftast ingen som intresserar sig för - de bara finns där och används och fotograferas sällan, annat än om de råkar komma med bakom något mer "intressant".
Det är bara för att folk inte vet vad som är intressant på riktigt ;)
Här kommer några bilder ur den Erlandssonska samlingen av civilmilitära militärfordon:

Bild
2 nyanser av blått

Bild
Allt är inte VW, Toyota har blivit en rätt stor leverantör till försvaret.

Bild
Fast det finns allt en del VW i försvaret ännu!

Bild
VW T4 på Såtenäs flygdag för några år sedan. Datumet på bilden är dock lite missvisande.....

Bild
För att citera en kompis som är hemvärnsman: "Vi i prostatagerillan har fått en ny färdtjänstbuss".

Bild
MB Sprinter PU

Bild
Ford Mondeo

Bild
T4 skåpbil

Bild
Bild
Bild

Swedec T4. Det hade varit kul med dekaler i 1/87 till den!

Bild
Lundbergaren på Miliseum

Bild

Bild
MP-Toyota på Karlsborg. Hade gärna sett en modell av denna!

Bild
Landcruiser, visst är dom oerhört coola?

Bild
G-wagen i för säsongen passande färg

Bild
VW T4 igen, troligen från FV då dom var i Hagshult och övade då bilden togs. Edit: Det kanske är en T5:a, har inte dom lite snedare strålkastare än T4? Jag är inte så haj på fordon från 2000-talet!

Bild
LandRover Discovery. Skylten i framrutan betydde förr i tiden att det var en stridsdomare om jag inte minns fel. Är det så fortfarande?

Bild
Toyota HiLux

Bild
L90

Bild
Duett från Såtenäs flygdag. Ställdes ut tillsammans med en TMR.

Bild
CASE på Birka, fd flygvapentraktor.

Bild
Gott och blandat

Bild
Transit och Volvo i Karlsborg.

Slut på bildshowen för denna gång. Nu ska jag göra lite nytta också, men om inspirationen faller på så ska jag rota efter lite mer bilder.

Johan i Hok
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av Calle W »

Tack Johan och Stefan för bra bilder och kul info.Här är en liten filmsnutt som visar fyra olika civila fordon i försvarsmakten(Synd att det inte görs filmer som denna längre)
https://www.youtube.com/watch?v=KdkOGqfe2CU
Jag fick Rietze att göra en civil militärbuss förra året.Nämligen denna:
http://www.habohobby.se/shop/578/art78/ ... 1d6562.jpg Bildgooglade på skyddsvakt och fick upp bra bilder på orginalet som rullar i Karlskrona.Rietze gör många utryckningsfordon i 1/87 och nappade på den.http://uploads.ifokus.se/uploads/f78/f7 ... dsvakt.jpg
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av Daniel_A »

En liten återkoppling till mitt påstående att det förekommit VW-bussar T3 i splinterkammo kommer här.

Jag har letat som en galning bland gamla bilder och endast lyckats få med vår ljusblå pärla. Lustigt nog hade jag köpt en svartvit rulle så denna stilstudie av några trötta och hungriga killar som äter fruktkonserv i en T3 utanför pizzerian i Rimbo är väl inget att visa. Däremot fick jag mitt minne bekräftat på en suddig videofilm. Att det är en T3 i splinterkammo råder ingen tvekan om. Inte heller denna blir en bra referensbild.

Minns även att flera av dessa T3:or hade ett fäste för högantenn monterat bakom skjutdörren på förarsidan. De fungerade som snabbrörliga plutonstabsfordon. Inte för att det går så snabbt att slå upp en högantenn, men denna anordning kortade tiden avsevärt.
Skvadronsstaben som jag tillhörde hade en Tgb 11 istället.

Coolaste militära civilfordon jag sett var ändå en orange Ford Transit med Televerkets gamla logga fortfarande urskiljbar på dörren. Detta var på repmöte 93 tror jag så den var närmast veteran då. Den och dess slitna odubbade vinterdäck var inte rolig att köra runt med i Kilsbergen den vintern. Körde även en vinröd Ford Scorpio kombi med de nyare lyktglasen, som var militärreggad under samma repmöte.

/Daniel
AndersN

Re: Civila fordon i grönkläder

Inlägg av AndersN »

Inte gröna men väl vita Volvo av nåt slag på Cypern kanske?
Bild

Bild

Bild

Nästan offtopic men det skymtas ju nåt till höger.
Bild
Skriv svar