Valpmania på Arsenalen!

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om fordon och annat markbundet, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av SvenYoung »

Tack Robin!

Intressant nog så ser fälgarna annorlunda ut på Stellan's sista bil jämfört med den du lade upp. Hjulen i Stellan's bild (på TGB11) ser väldigt lika ut hjulen på Valpen.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av Robin Nilsson »

Vilken bild menar du?
Stellan la upp en hel radda med valpar från Arsenalen
Sen kom det ett inlägg med bild på Alvhults TGB-11 (länk till Rebell och där är det TGB-11 fälgar till TGB-11 modellen) I samma inlägg finns en länk till en 1/72 modell av en 903 (ursprungs-Valpen alltså och den har
Valp-fälgar)
Finns det nån mer bild ??

mvh / Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av SvenYoung »

Stellan's första post, sista bilden (den kammomålade vagnen). Visst ser fälgarna likadana ut som de andra bilderna (på Valpen) i samma post?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av Robin Nilsson »

Aha !!! Jämför hur karosserna ser ut ;-) så tror jag nog att du hittar förklaringen till varför den Valpen har samma sorts hjul som de andra Valparna hint hint hint ;-)

Stellans bildtext var "Vanilj-valp i ny kostym" annars kan man läsa texten om tillåten maxlast, fotstegshålet i plåten är också en ledtråd :D

Bild

vs
Bild

/ Valpsjuka
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av Stellan »

Här är en tråd till en modell som Ingvar knåpade ihop med Lennart Alvhults byggsats av en Tgb 11 http://ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopi ... 5&start=10
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av SvenYoung »

Robin Nilsson skrev:Aha !!! Jämför hur karosserna ser ut ;-) så tror jag nog att du hittar förklaringen till varför den Valpen har samma sorts hjul som de andra Valparna hint hint hint ;-)

Stellans bildtext var "Vanilj-valp i ny kostym" annars kan man läsa texten om tillåten maxlast, fotstegshålet i plåten är också en ledtråd :D



/ Valpsjuka

Oops, nu ser jag. Märks att jag har dålig koll på dem. Trodde det var en tgb-11 i sista bilden. Så är det ju inte :-) :oops:
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag noterade en annan detalj, däcksmönstret är vänt åt olika håll (fram vs bak) på samtliga bilder. Något att komma ihåg inför bygget av LA Resin 3501.
mvh / Robin
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av stefan karlsson »

En tråd om valpen kan nog bli lika lång som Zimmerit på Panther...:-)

Det är 6 st olika versioner av Terränbilen 903 som är utställda men det lär ha funnits 26 olika! Dock inte säkert att man på utsidan kan se skillnad på alla 26 förutom regnummer.

Ang däck och hjul så har Valpen och Tgb 11 från början samma storlek och mönster på däcken (dock olika antal lager om jag minns rätt pga bilens vikt). Efter några år (80-90-tal tror jag) kom en utvecklad version av däcken (Trelleborg Cross Country) som hamnade på de flesta 11-bilar och även några av 903 som fanns kvar.

Framhjulen skall vara "bakvända" och orsaken till det finns det olika skolor om - kan trätas länge...

Fälgarna är inte samma på 903 och 11.

Så, åter till jobbet.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av Stellan »

Tack för det klargörandet, Stefan.

Noterar för övrigt hur nära man hållit sig camouflageskissen vid bemålandet av de båda fordonen, se Robins båda färgbilder i inlägget ovan. Kan ju vara det som försvårar eventuella skillnader :)
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Valpmania på Arsenalen!

Inlägg av Mats Averkvist »

När jag gjorde lumpen kallade vi aldrig en tgb-11 för Valp. Den kallades alltid för 11-bil!
Skriv svar