AB Aerotransports DC-3-or

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

AB Aerotransports DC-3-or

Inlägg av Björn B »

Från tråden om FV's TP 79:
MartinN skrev:Skulle man kunna tänka sig att den här tråden också skulle kunna omfatta civila svenska DC 3:or? Det har ju funnits några stycken och jag har länge drömt om en orange neutralitetsmålad från ABA. En sådan här som Bäcklundsbjörnen byggde för några år sedan men inte någon sådan stor då utan i 1/72. Men det finns även andra intressanta att drömma om, från LIN t.ex. Och typsnittet för ABA:s orangea 3:or "SWEDEN" m.m. – vilket är det?

DC 3/C-47 kan ju verka rätt enkel men det finns ju ändå några saker att hålla koll på. Jag tror att jag kommit en bit på väg men är tacksam för hjälp med mer. Har jag förstått det hela rätt?
1. Kropp med dörrar: Först fanns en variant med passageradörr på höger sida och av ABA:s maskiner hade Örnen, (SE-BAA), Höken, (SE-BAB) samt Falken, (SE-BAC) den lösningen. Sedan hamnade dörren på vänster sida och ännu senare (när DC 3 blev C-47) blev dörren en del av en hel lastlucka.
2. Motorer: Först användes den enkelradiga Curtiss-Wright Cyclone (översta bilden) och då var motorkåporna kortare än de sedan blev när den dubbelradiga Pratt & Whitney Twin Wasp ersatte Cyclonen. Många DC 3:or fick tydligen sina motorer utbytta efter hand. Det fanns också olika kylare undertill beroende på motorvariant.
3. Propellrar: Först användes en smalare variant (omålad eller målad) och senare kom en variant med mer paddelliknande utseende. Men det verkar ha förekommit olika propellrar vid olika tidpunkter.
4. Landningsställ: Först hade DC 3 en variant som den väl ärvt från DC 2? med lite fler stag. Detta ändrades någon gång och stället fick färre komponenter.
5. Ja, sedan finns det nog en en hel del till som jag gärna lär mig mer om...

/M
Frågan från Martin i TP 79 tråden gav mig anledning att titta på mina anteckningar och hittade dessa individer hos ABA:

s/n 1947 SE-BAA Örnen Douglas DC-3-214 Dörren på höger sida.
s/n 1972 SE-BAB Höken Douglas DC-3-214 Dörren på höger sida.
s/n 1975 SE-BAC Falken Douglas DC-3-214 Dörren på höger sida.

s/n 2132 SE-BAF Gladan Douglas DC-3-268 Wright Cyclonemotor vid leverans
s/n 2133 SE-BAG Gripen Douglas DC-3-268 Wright Cyclonemotor vid leverans

s/n 11726 SE-BAL Hägern Douglas DC-3A-457 (USAAF C-53D-DO)
s/n 11700 SE-BAS Storken Douglas DC-3A-457 (USAAF C-53D-DO)
s/n 11705 SE-BAT Tranan Douglas DC-3A-457 (USAAF C-53D-DO)
s/n 11711 SE-BAU Uven Douglas DC-3A-457 (USAAF C-53D-DO)
s/n 11722 SE-BAW Svanen Douglas DC-3A-457 (USAAF C-53D-DO)

s/n 19559 SE-BAY Lommen Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-80-DL) Stora lastdörren kvar.
s/n 20135 SE-BAZ Labben Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-90-DL) Stora lastdörren kvar.
s/n 19975 SE-BBH Vråken Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-85-DL) Canadair-mod.
s/n 20000 SE-BBI Gjusen Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-85-DL) Canadair-mod.
s/n 20001 SE-BBK Tjädern Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-85-DL) Canadair-mod.
s/n 20114 SE-BBL Orren Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-90-DL) Canadair-mod.
s/n 20128 SE-BBM Ripan Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-90-DL) Canadair-mod.
s/n 12896 SE-BBN Järpen Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-20-DK) Canadair-mod.
s/n 13637 SE-BBO Duvan Douglas DC-3A-456 (USAAF C-47A-25-DK) Canadair-mod.
s/n 25874 SE-BBP Alkan Douglas DC-3A-467 (USAAF C-47B-5-DK) Stora lastdörren kvar?
s/n 19592 SE-BBR Ankan Douglas DC-3A-467 (USAAF C-47A-80-DL) Stora lastdörren kvar.

C-53 hade normal passagerardörr medan C-47 hade lastdörren men alla inköpta utom fyra hade byggts om av Canadair till normal passagerardörr.
Luftintaget i nosen fanns på BAA t.o.m. BAG och verkar även funnits på C-53 men inte på C-47. Dom fem första hade dom tidiga DC-3 landningsställen.
Jag skulle vilja ha information om C-53 ställen. C-53 verkar i mycket ha varit en vanlig civil DC-3. SE-BAT hade DC-3 ställ medan SE-BAU verkar ha ett C-47 ställ men det är svår att se på bilderna.

Edit.
Jag läste om propellrar i boken Flygminnen 2 att ABA hade både smalbladiga och paddelbladiga propellrar men att man ville reducera till bara en typ och efter tester valde man till slut smalbladiga men efter några år blev man tvunge att gå över till paddelblad eftersom dessa dominerade den sammanslagna SAS-flottan.
vingtor
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:41

Re: AB Aerotransports DC-3-or

Inlägg av vingtor »

Ikke ABA, men jeg har lenge undret meg over passasjerdøren til Flygande Veteraner sin Daisy. Dette skal være en C-47A-60-DL med c/n 13883 og s.no. 43-30732. Som en C-47 burde den ha stor lastedør. Bilder av LN-IAF DNL og SAS tjeneste viser imidlertid liten passasjerdør. Nå, som SE-CFP, har samme maskin stor lastedør. Dette er for meg et mysterium.

Kommentarer mottas med takk.

Nils
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AB Aerotransports DC-3-or

Inlägg av Björn B »

Att hon har stor lastdörr nu beror nog på att hon gick i Svenska Flygvapnet 1960-82 så det var nog där den kom tillbaks.
Skriv svar