Om Hkp 4 04457, "Q97"

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av PederT »

Tack igen Martin, jag håller med angående bilden på Q 97. Har inte tänkt på det
tidigare. Där ser man, bilderna ska studeras ordentligt.

//Peder
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av MartinN »

Rotade vidare i arkivet och hittade den här som med största sannolikhet är tagen om inte samma dag så åtminstone nästan.

Bild

Och här dök 97:an upp igen. Tyvärr en rätt usel bild men kanske har du eller någon annan glädje av den.
Bild
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av PederT »

Tack igen Martin, den sista bilden hade jag inte.
kommer väl tillpass.

//Peder
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av Johan i Hok »

Niklas skrev:Måste korrigera mig själv lite här. Efter kontroll med bättre vetande kollegor, framkom det att man bytte till kompositblad nånstans i början/mitten av 90-talet. Jag trodde det var tidigare än så. Mönstermålningen på bladen kom mycket tidigare än så. När en av kollegorna började på HKP 4 i början av 80-talet var bladen mönstermålade. Hans gissning var att man började med mönstermålning nånstans i mitten/slutet av 70-talet.

Hoppas det reder ut lite grann, även om nya frågor säkert uppstått! :)


Jag gjorde några PRAO-pass på F17 i mitten av 80-talet (84 eller 85). En av dagarna var vi på helikopter och fick då under övervakning skruva på någon detalj på rotorbladet. I samband med det fick vi veta att det satt nya rotorblad i framtidsmaterialet "komposit" på den helikoptern. Prislappen var tydligen höjd med en nolla jämfört med de gamla bladen! Jag har dock ingen minnesbild av att de bladen var mönstermålade, men det börjar ju bli ett tag sedan.....

Johan i Hok
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av Björn Fransson »

Letade referenser till ett kommande bygge och hittade denna artikel med bilder som beskriver hur 04497 fick sig en rejäl kyss. Imponerande att de lyckades reparera den!

http://www.tjelvar.se/fv/fv1970-1.htm

Kanske läge att flytta den här tråden till kunskapsbanken?
Skriv svar