HKP 4 del 1 - Historia och olika versioner

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Björn Fransson
Inlägg: 3258
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

HKP 4 del 1 - Historia och olika versioner

Inlägg av Björn Fransson » 23 jun 2016, 14:05

Nedanstående skrev jag för några år sedan, tänkte att det kunde bli en artikel, men den blev liggandes. Nu finns ju denna eminenta det av forumet, så den passar desto bättre här. Del 1 är historia och versioner, del 2 handlar om hur man bygger den i modell. Kommer inom kort.

Helikopter 4: Boeing Vertol 107-II

Frank Piasecki föddes i Pennylvania 1919 som som till polska immigranter. Redan tidigt intresserade han sig för utvecklingen av helikoptrar och blott 24 år gammal kunde han själv spaka sin första egenkonstruerade skapelse, PV-2. Efterföljaren, Piasecki HRP-1 var den första av det som blev Piaseckis signum, tunga helikoptrar med dubbla rotorer, i folkmun ”flygande bananer”. Genombrottet kom sju år senare då Piasecki H-21 vars version Vertol 44 blev det svenska försvarets första helikopter HKP 1, se bild nedan.

Bild

I mitten av femtiotalet bytte företaget namn till Vertol (en förkortning av Vertical Take Off and Landing) innan Boeing köpte företaget 1960. Piasecki startade senare ett nytt företag under eget namn, som fortfarande existerar trots att grundaren själv avled 2008.

Framgången med H-21, ledde till utvecklingen av Vertol 107 som flög första gången 1959 och i hemlandet mest känd som CH-46/UH-46 Sea Knight. En exportversion, CH-113 såldes även till Canada. Från 1962 producerades även ett stort antal av Kawasaki i Japan, under beteckningen KV-107-II. Bilden nedan visar prototypen på besök i Sverige.

Bild

Sverige, som hade goda erfarenheter av H-21 blev en av de första kunderna och 1963 levererades tre 107-II-15 till Marinen där de fick beteckningen HKP 4B och benämndes ”Yngve 11-12”, några år senare ommärkta till Y 61-63. Maskinerna placerades på 1. Helikopterdivisionen Berga. Samtidigt beställdes fyra 107-II-14 av Flygvapnet och benämndes HKP 4A . Från början placerades de på F 8, men senare kom både F 15, F 17 och F 21 att flyga HKP 4.

1968 förlorades en av Marinens HKP 4B, Y 62 (välbekant från Airfix klassiska boxart) i en tragisk olycka. Den ersattes av Y 64, ursprungligen den andra prototypen, ursprungligen avsedd för passagerartrafik och därför lätt igenkänd på sina fyrkantiga fönster. (Bilden nedan, Y 64 är numera bevarad på Flygvapenmuseum.)

Bild

När Marinens HKP 1 tjänat ut i början av sjuttiotalet, ersattes dessa med åtta KV 107-II-16 från Kawasaki. Tanken var från början att kalla dessa HKP 7, men detta ändrades senare till HKP 4C. Y 65-71 placerades på Berga medan 2. Helikopterdivisionen Säve äntligen fick ersätta sina uttjänta Vertol 44 med Y 72-75. 1975 totalhavererade dessvärre Y 66 vid mörkerflygning över Mysingsfjärden.
1988 ersattes Flygvapnets HKP 4A med den nya HKP 10 Super Puma. Tre år senare överfördes FV:s maskiner till Marinen och fick benämningen HKP 4D.

Den 1 mars 2011 genomfördes den sista flygningen med HKP 4 då Yngve 70 flögs från Ronneby, ”hem” till Säve där den numera finns att beskåda vid Aeroseum. En nära 50 år lång epok i svensk flyghistoria var över. Märkligt nog innebar det inte slutet för de slitstarka Vertolerna. Ytterligare en maskin, Y 64 hade redan 2007 överförts till Flygvapenmuseum, men sju maskiner såldes vidare till Columbia Helicopters i USA där de fortfarande är i tjänst. 2013 återfördes Y 69 till Sverige och ställdes ut på Aeroseum. Ytterligare en HKP 4, Y 72 finns på Aeroseum sedan 2010. En femte Vertol är bevarad i Sverige, HKP 4A 04451, den först levererade HKP 4 som är utställd på F 21 museum.


Sammanfattning av de olika versionerna:


Det är främst två saker som skiljer de olika modellerna åt: Bakpartiet och stubbvingarna. Detta beroende på att olika versioner utrustades med olika motorer medan vissa modeller fick stora extratankar på stubbvingarna.

Den ursprungliga modellen hade ett kort bakparti och små stubbvingar. På CH-46/UH-46 behölls de mindre stubbvingarna medan CH-46A fick ett annorlunda stjärtparti, med en utstickande del i mitten. CH-46D fick ett ytterligare modifierat, förlängt stjärtparti som på CH-46E modifierades ytterligare med förändrade utblås.

De svenska, japanska och kanadensiska versionerna hade alla stubbvingar med extratankar. De japanska och kanadensiska försågs dessutom med samma förlängda stjärtparti som CH-46D/E. Eftersom Sverige blandade USA- och japantillverkade versioner, skiljer sig därför bakpartiet åt beroende på de olika versionerna. Maskinerna med förlängda bakpartier har dessutom två stag mellan stubbvingarna och bakkroppen, de med korta bakpartier har endast ett.

HKP 4-versioner i Sverige


HKP 4A

Bild

Bild

HKP 4A: Flygvapnets maskiner för flygräddning, tillverkade av Boeing, med kort bakparti. Ursprungligen märkta F 8-91-99 samt F 8-74, dock ommärkta senare. Två HKP 4A hade under en period långt bakparti av C-typen, se inlägg nedan.

HKP 4B

Bild

Bild

HKP 4B: Marinens tidiga maskiner, nr 61-64 (64 köptes in som ersättning för havererade 62). Tillverkade av Boeing, initialt med kort bakparti, men senare modifierade med förlängda dito.

HKP 4C

Bild

Bild

HKP 4C: Marinens senare varianter, tillverkade av Kawasaki och därmed med långt bakparti. Nr 65-72.

HKP 4D

Bild

HKP 4D: Fyra av flygvapnets HKP 4A överförda till Marinen och modifierade till HKP 4B-standard, dock med bibehållet kort bakparti. Nr 73-76.
Dock ska noteras att vissa maskiner i samband med reparationer fått nya bakkroppar. Det innebär att följande HKP 4D har ”fel” bakkropp:

04451, F 15-91, senare F 21-91
04457, F 17-97
Senast redigerad av 1 Björn Fransson, redigerad totalt 8 gånger.

MartinN
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Hönö

Re: HKP 4 del 1 - Historia och olika versioner

Inlägg av MartinN » 25 jun 2016, 12:38

Vilken trevlig Del 1!
Om jag minns det hela rätt så är det du kallar lång stjärt en ombyggnad för att möjliggöra placering av en APU (auxiliary power unit), alltså en kraftkälla när de ordinarie motorerna är avstängda. Jag har inget minne av att ha sett Y73-75 på 2 hkp div men däremot Y67, 68, 70 & 72. En annan tragisk händelse var att också Y66 förolyckades.

Andra tydliga skillnader mellan 4A och 4B är att 4B hade extern vinsch medan 4A hade en variant som satt monterad i dörröppningen. Jag tror att 4C alltid haft två stag som stöttat bränsletanken vid stubvingen, 4A och B endast en.

Här är några bilder på Hkp 4, tyvärr är ordningen inte perfekt men jag hinner inte bröta med det just nu.

Mer info om bl.a. Hkp 4 fins hos SWAFHF.


/M

Björn B
Inlägg: 2808
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HKP 4 del 1 - Historia och olika versioner

Inlägg av Björn B » 04 jul 2016, 12:14

Y64 tycks ha förlorat de främre stagen till bränsletankarna vid något tillfälle i karriären.

Björn Fransson
Inlägg: 3258
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HKP 4 del 1 - Historia och olika versioner

Inlägg av Björn Fransson » 06 jul 2016, 12:29

Björn B skrev:Y64 tycks ha förlorat de främre stagen till bränsletankarna vid något tillfälle i karriären.
Ja, det stämmer. Jag är osäker på när, men det var ganska sent i karriären.

Björn Fransson
Inlägg: 3258
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HKP 4 del 1 - Historia och olika versioner

Inlägg av Björn Fransson » 08 mar 2017, 11:18

Plockar in detta inlägg som kan reda ut en del oklarheter kring två av Flygvapnets HKP 4A:

I januari 1969 skadades F 15 - 91, 04451 så illa att bakkroppen behövde bytas ut. Samtidigt höll amerikanska marinen på att modifiera sina CH-46D under Vietnamkriget och för att det skulle gå snabbt bytte man helt sonika ut hela bakkroppen. Några av de begagnade bakkropparna köptes av FV (några lär t o m ha haft lagade kulhål!), vilket visade sig vara ett klokt beslut. Senare samma år skadades nämligen F 17 - 97, 04457, då bakre rotorn slog i en hangar. Även Q97 fick då en begagnad CH-46D-bakkropp, vilket gav den det udda utseendet att vara en HKP 4A med långt akterparti, dvs samma som HKP 4C. Under åttiotalet kom detta att ändras ännu en gång, vilket gör att 04457 under senare tid i FV åter fick den korta bakkropp den haft från början.

För övrigt fanns två HKP 4A i FV som var märkta 97, nämligen 04457 F 17-97 respektive 04454 F 15-97. Den senare märktes emellertid om till F 15-94 under 1979. Senare togs flottiljsiffran bort och i slutet av FV-karriären var de endast märkta 94 respektive 97

Skriv svar