Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
peckers
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 feb 2016, 00:24
Namn: Daniel Nilsson
Ort: Norrköping

Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av peckers »

Hej alla , gör en comback här på forumet efter ett 15år långt uppehåll! Behöver fylla på med färg och från att målat med Humbrol så vill jag nu istället försöka köra så mycket som går med Gunze då den ska vara bäst med mindre pigmet än i Tamiya.

Byggde förut 1/72 men tänkte övergå till 1/48 och har köpt på mig ett gäng modeller!

Modeller samt tänkta färger står skrivet här nedanför! Vad tycker ni det känns som rätt färger att utgå ifrån?

s31
xtracolor pru blå (redan införskaffad)
inredning Gunze Green H312

J21
ovansida Gunze H309
undersida Gunze H307

sk50
ovansida Gunze 55
ovansida Gunze h78? eller h52
undersida Gunze h307


sk 11
röd Gunze H3
gul Gunze H329? eller H4 för gul?
inredning Humbrol 78 (redan införskaffad)

tp 52
aluminium tamiya xf16
ljusgrått tamiya xf80


j11
ovansida Gunze H79
camo röd/brun Gunze H47
camo grön fs34083 nån Gunze Tamiya ?
undersida Gunze H53

j30
Gunze Grey H335
Gunze Green H73
inredning Humbrol 78 (redan införskaffad)


lite andra bra färger att köpa , fyll gärna på med måste färger!

svart matt gunze H12
vit matt gunze H11
lack gunze 30

Med vänlig hälsning, Daniel
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av MartinN »

Det här blir inte mycket till svar men om du har längtat i 15 år kan det ju vara bra med någon sorts svar i alla fall. Jag bygger själv mycket lite men gillar det här forumet då det nästan utan undantag är en mycket bra och trevlig ton/nivå på inläggen och här finns många duktiga förståsigpåare (i ordets bästa bemärkelse) vad det än gäller och dessutom många suveräna byggare!

Det där med färgerna tror jag kanske blir lättare att få respons på om du tar ett flygetyg i taget eller så...

Med lika vänlig hälsning
/Martin N
Senast redigerad av MartinN den 24 feb 2016, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av magnusf »

Hej Daniel!

Här kan du kolla in lite listor på svenska färgförslag: http://www.ipmsstockholm.org/colorchart ... sweden.htm

Gunze är min favorit men Tamiya funkar också alldeles utmärkt, jag såg att till exempel till J11 finns det färdiga Tamiya-färgförslag.

Några "rena" färger (röd gul grön blå osv) är inte dumma att skaffa för att bryta färger med om man inte är nöjd med nyanserna ur burken. Jag brukar alltid provmåla på en skrotmodell först för att se om jag gillar resultatet innan jag ger mig på mitt huvudobjekt. Ibland justerar jag lite, dessutom så är det trevligt om inte alla modeller ser likadana ut i vitrinen, lite skillnader livar upp :-) !

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av Urban Gardini »

Undvik Tamiya XF-16! Varför? Jo, pigmenten i just XF-16 är väldigt grova så det ser inte precis övertygande ut. Vill du ha den riktigt blank så går det bra med Gunze H8, den har riktigt fint pigment och är lätt att spruta. Matt aluminium, varför inte kolla på Vallejo's nya metallfärger. Jag har inte testat de själv men de har fått fin kritik och ska tydligen vara lättanvända. Men som sagt XF-16 är en av få dåliga Tammyfärger.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av Stellan »

Urban Gardini skrev:Undvik Tamiya XF-16! Varför? Jo, pigmenten i just XF-16 är väldigt grova så det ser inte precis övertygande ut. Vill du ha den riktigt blank så går det bra med Gunze H8, den har riktigt fint pigment och är lätt att spruta. Matt aluminium, varför inte kolla på Vallejo's nya metallfärger. Jag har inte testat de själv men de har fått fin kritik och ska tydligen vara lättanvända. Men som sagt XF-16 är en av få dåliga Tammyfärger.
Jupp, skippa Tamiyas metallfärger, Valljos nya Metal Color är riktigt fina och enkla att spruta utan speciella lösningsmedel som stinker.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av Andre B. »

Tamiya's metallfärger på sprayburk tycker jag är bra. Funkar bra till J 26...

Bild
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av Björn Fransson »

Tycker att du har hittat rätt i det mesta. Några kommentarer:

s31
xtracolor pru blå (redan införskaffad) - Perfekt färg, dessutom underbar att måla med.
inredning Gunze Green H312 - Helt rätt.

J21
ovansida Gunze H309 - Perfekt
undersida Gunze H307 - Funkar utmärkt, en liten gnutta av en mörkare blågrå skadar dock inte.

sk50
ovansida Gunze 55 - Funkar för en nymålad, de blektes dock ganska fort.
ovansida Gunze h78? eller h52 - H52 blir i mina ögon lite för brun, men H78 är lite mörk. Båda funkar dock om man inte har krav på total exakthet. Lite grönt (t ex H309) skadar dock inte. H78 är bäst för en nymålad och funkar därmed bäst tillsammans med H55.
undersida Gunze h307 - Jäpp, men som sagt, lite mörkare blågrå skadar inte. T ex H335.


sk 11
röd Gunze H3 - Borde funka
gul Gunze H329? eller H4 för gul? - H329 är definitivt lättare att måla med.
inredning Humbrol 78 (redan införskaffad) - OK.

tp 52
aluminium tamiya xf16 - Se kommentarer från Stellan mm. Tänk dock på att Tp 52 var målad i aluminiumfärg och inte metallblank.
ljusgrått tamiya xf80


j11
ovansida Gunze H79 - Jäpp!
camo röd/brun Gunze H47 - Jäpp!
camo grön fs34083 nån Gunze Tamiya ? - H73 kan funka. Dock, om du inte vill köpa alltför många färger på en gång, är 309 inte helt fel här heller.
undersida Gunze H53 - Jäpp!

j30
Gunze Grey H335 - I princip rätt (de påstår själva att detta är Medium Sea Grey). Men jag tycker själv att den är för blå i tonen. Tamiya XF-83 är bättre.
Gunze Green H73 - Jäpp!
inredning Humbrol 78 (redan införskaffad) - En annan variant är Tamiya XF-71

Lycka till!
peckers
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 feb 2016, 00:24
Namn: Daniel Nilsson
Ort: Norrköping

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av peckers »

Tack för svaren och tack Björn som gick igenom det så utförligt , skrivit till dig på facebook tidigare då jag sett att du kört mycket Gunze! Blev en rejäl order från Max allt från ny airbrush till Gunze färger , så nu är jag taggad!

Till TP52 köpte jag alclad duralaluminium vet ej om den blir bra eller ej! Har sett din Björn och den var väldigt fin därav jag var inne på Tamiya.


Med vänlig hälsning, Daniel
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av Björn Fransson »

peckers skrev:Tack för svaren och tack Björn som gick igenom det så utförligt , skrivit till dig på facebook tidigare då jag sett att du kört mycket Gunze! Blev en rejäl order från Max allt från ny airbrush till Gunze färger , så nu är jag taggad!

Till TP52 köpte jag alclad duralaluminium vet ej om den blir bra eller ej! Har sett din Björn och den var väldigt fin därav jag var inne på Tamiya.


Med vänlig hälsning, Daniel
Hmm... Det har jag missat. Har varit utomlands och lyckades dessutom bli av med mobilen, just nu kör jag med min antika gamla. Så på senaste tiden har jag mest varit inne sporadiskt och inte hunnit med att gå igenom alla aviseringar. Ska kolla.

Min Tp 52 är faktiskt målad med Tamiyas aluminium XF-16! Men i botten finns ett lager med Tamiyas Bare Metal Silver på sprayburk, därefter XF-16 blandat med en droppe grått. Men just i det här fallet handlar det som sagt att återge målad aluminium och då tycker jag att den här metoden funkar bra - här ska man ju paradoxalt nog inte få aluminium att se ut som metall.
peckers
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 feb 2016, 00:24
Namn: Daniel Nilsson
Ort: Norrköping

Re: Fylla på färgförådet / Svenskt flyg

Inlägg av peckers »

Precis det är min tanke med TP52 , köra alclad och sedan nån alu färg på det med lite grått kanske :)

Kolla facebook sedan så ser du att jag skrev till dig där.
Skriv svar