Man bugar och tackar! För den som inte orkar ta sig igenom hela tråden, kommer här några tips att tänka på:
Modellen är alltså Special Hobbys H-21, den amerikanska versionen.
Även denna utgåva finns, men det är samma plast så den funkar lika bra:
EDIT. Under 2014 kommer Italeri att släppa en H-21 i 1/48. Modellen är den amerikanska versionen, vilket innebär att man ställs inför samma utmaningar som för Special Hobbys vad gäller konverteringen. Dock är utgångsmaterialet sannolikt resor bättre!
I Special Hobbys låda finns i stort sett alla delar som behövs för att bygga en tidig svensk HKP 1. Det enda som saknas är den lilla utbyggnaden runt noshjulet. Stagen mellan huvudställ och kropp fanns i två varianter, smala och breda, båda finns med i lådan. Bilden nedan visar en tidig version med breda stag:
Och här är en med smala stag. Notera även noshjulet:
Vill man göra det enkelt för sig väljer man just denna tidiga version. Då slipper man även pillandet med backspeglar, eftersom de tillkom senare. Men om man som jag vill krångla till det lite, väljer man att avbilda den något senare. Det som tillkommer då är dels backspeglar, dels ett litet galler mellan främre lastdörr och cockpit på högra sidan som infördes rätt tidigt (så kolla referenser här). Dock skulle jag rekommendera att man byter rotorerna mot Belcher Bits i resin, då rotorerna i lådan dels är på tok för små och dels har fel form.
En bit in på sextiotalet infördes flytkropparna. Även dessa finns i resin från Belcher Bits. Dessvärre har den främre flytkroppen delvis fel form, så här får man själv göra en bedömning hur mycket jobb man vill lägga ner. Men den ser rätt OK ut om man inte direkt jämför med en referens. Bilden nedan visar hur de såg ut med flytkroppar.
Här syns också målning, ljusgrå och blå med flytkroppar i någon slags silverfärg. Rotorbladen var ljust olivgröna med en stark dragning mot grått på ovansidan, svarta på undersidan och med gula spetsar. Dayglowfälten på fenorna fanns inte med från början, jämför med bilderna överst i inlägget. Vad gäller märkning kan nämnas att den som vill bygga en HKP 1 från 2. Helikopterdivisionen Säve är hänvisad till att fixa till flytkroppar då endast Berga flög HKP 1 innan de kom till. Notera även på bilderna att både smala och breda stag vid huvudstället förekom även sedan flytkropparna monterats. Flera individer tycks även ha bytt stag genom åren, t ex 01 som från början hade breda stag, men som mot slutet bar de smala.
Under den blå/grå tiden tillkom också den första varianten av backspeglar, se bilden nedan:
Och så här såg de ut framifrån:
Mot mitten av sextiotalet kamouflagemålades samtliga HKP 1 i grönt och daygloworange, enligt samma mönster som de nya HKP 4. Strax efter infördes en ny typ av lågt placerade, mer fyrkantiga backspeglar. Notera färgen på flytkropparna som i början var blågrå. Rotorbladen behöll däremot samma färg som tidigare.
Även flytkropparna blev med tiden gröna:
Här är en detalj på backspeglarna. Observera att denna typ av backspeglar aldrig förekom på blå/grå individer, trots bilden. Maskinen på bilden är den på FV-museet, som är en sen variant ommålad i tidiga kulörer.
En annan detalj som tillkom senare - men som inte alltid användes var kroken. Den som inte vill ge sig på denna, kan dock lätt undvika den även på senare varianter, se t ex de grönmålade maskinerna ovan.
Men som sagt, som alltid vad gäller helikoptrar, rekommenderas detaljstudier av förebilden. Här är t ex en HKP 1 med flytkroppar men utan backspeglar:
Förutom detta är det en hel del smådetaljer, antenner och liknande att tänka på. Men här rekommenderas som sagt referenser, t ex
http://www.nordicrotors.com. Dekaler finns från Belcher Bits, men i praktiken är det endast Marinen-texten, emblemet och siffrorna som är användbara. Kronmärkena är på tok för ljusa och divisionssiffror saknas. Ytterligare ett fel är de mindre siffrorna som dubblerar individnumret och som sitter på kroppen innanför fenorna. De är i samma typsnitt som de stora, men ska egentligen vara i ett bredare typsnitt. Småtexter får hämtas från arkivet, vissa kan dock tas från Special Hobbys ark.
Dessutom kan man säga en hel del om modellens bristande kvalitet. Men den som vill läsa om den resan, rekommenderas studier av tråden som André länkar till ovan. Så här blev i alla fall slutresultatet. Kampen var hård, men jag blev nöjd till slut. Den skarpsynte kan se att jag missat det lilla sprötet längst fram på nosen. Det är inte lätt att få med alla detaljer...
En förnämlig walk around finns på Prime Portal:
http://www.primeportal.net/hangar/fredr ... php?Page=1
Observera som sagt att maskinen på FV-museet är ommålad. Utförandet är alltså en sen HKP 1 medan färgschemat visar en tidig.