HKP 1

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

HKP 1

Inlägg av Andre B. »

Björn Fransson bjöd på en fin byggtråd för denna helikopter här i IPMS Stockholm.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... hilit=HKP1

Här är en annan tråd rörande "Bananen" på Britmodeller...

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ng-banana/

Dekaler Hkp 1...

http://www.rebell.com/dekaler/dekaler-f ... nal-1.html

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HKP 1

Inlägg av Björn Fransson »

Andre B. skrev:Björn Fransson bjöd på en fin byggtråd för denna helikopter här i IPMS Stockholm.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... hilit=HKP1
Man bugar och tackar! För den som inte orkar ta sig igenom hela tråden, kommer här några tips att tänka på:

Modellen är alltså Special Hobbys H-21, den amerikanska versionen.

Bild

Även denna utgåva finns, men det är samma plast så den funkar lika bra:

Bild

EDIT. Under 2014 kommer Italeri att släppa en H-21 i 1/48. Modellen är den amerikanska versionen, vilket innebär att man ställs inför samma utmaningar som för Special Hobbys vad gäller konverteringen. Dock är utgångsmaterialet sannolikt resor bättre!

Bild

I Special Hobbys låda finns i stort sett alla delar som behövs för att bygga en tidig svensk HKP 1. Det enda som saknas är den lilla utbyggnaden runt noshjulet. Stagen mellan huvudställ och kropp fanns i två varianter, smala och breda, båda finns med i lådan. Bilden nedan visar en tidig version med breda stag:

Bild

Och här är en med smala stag. Notera även noshjulet:

Bild

Vill man göra det enkelt för sig väljer man just denna tidiga version. Då slipper man även pillandet med backspeglar, eftersom de tillkom senare. Men om man som jag vill krångla till det lite, väljer man att avbilda den något senare. Det som tillkommer då är dels backspeglar, dels ett litet galler mellan främre lastdörr och cockpit på högra sidan som infördes rätt tidigt (så kolla referenser här). Dock skulle jag rekommendera att man byter rotorerna mot Belcher Bits i resin, då rotorerna i lådan dels är på tok för små och dels har fel form.

En bit in på sextiotalet infördes flytkropparna. Även dessa finns i resin från Belcher Bits. Dessvärre har den främre flytkroppen delvis fel form, så här får man själv göra en bedömning hur mycket jobb man vill lägga ner. Men den ser rätt OK ut om man inte direkt jämför med en referens. Bilden nedan visar hur de såg ut med flytkroppar.

Bild

Här syns också målning, ljusgrå och blå med flytkroppar i någon slags silverfärg. Rotorbladen var ljust olivgröna med en stark dragning mot grått på ovansidan, svarta på undersidan och med gula spetsar. Dayglowfälten på fenorna fanns inte med från början, jämför med bilderna överst i inlägget. Vad gäller märkning kan nämnas att den som vill bygga en HKP 1 från 2. Helikopterdivisionen Säve är hänvisad till att fixa till flytkroppar då endast Berga flög HKP 1 innan de kom till. Notera även på bilderna att både smala och breda stag vid huvudstället förekom även sedan flytkropparna monterats. Flera individer tycks även ha bytt stag genom åren, t ex 01 som från början hade breda stag, men som mot slutet bar de smala.

Under den blå/grå tiden tillkom också den första varianten av backspeglar, se bilden nedan:

Bild

Och så här såg de ut framifrån:

Bild

Mot mitten av sextiotalet kamouflagemålades samtliga HKP 1 i grönt och daygloworange, enligt samma mönster som de nya HKP 4. Strax efter infördes en ny typ av lågt placerade, mer fyrkantiga backspeglar. Notera färgen på flytkropparna som i början var blågrå. Rotorbladen behöll däremot samma färg som tidigare.

Bild

Även flytkropparna blev med tiden gröna:

Bild

Här är en detalj på backspeglarna. Observera att denna typ av backspeglar aldrig förekom på blå/grå individer, trots bilden. Maskinen på bilden är den på FV-museet, som är en sen variant ommålad i tidiga kulörer.

Bild

En annan detalj som tillkom senare - men som inte alltid användes var kroken. Den som inte vill ge sig på denna, kan dock lätt undvika den även på senare varianter, se t ex de grönmålade maskinerna ovan.

Bild

Men som sagt, som alltid vad gäller helikoptrar, rekommenderas detaljstudier av förebilden. Här är t ex en HKP 1 med flytkroppar men utan backspeglar:

Bild

Förutom detta är det en hel del smådetaljer, antenner och liknande att tänka på. Men här rekommenderas som sagt referenser, t ex http://www.nordicrotors.com. Dekaler finns från Belcher Bits, men i praktiken är det endast Marinen-texten, emblemet och siffrorna som är användbara. Kronmärkena är på tok för ljusa och divisionssiffror saknas. Ytterligare ett fel är de mindre siffrorna som dubblerar individnumret och som sitter på kroppen innanför fenorna. De är i samma typsnitt som de stora, men ska egentligen vara i ett bredare typsnitt. Småtexter får hämtas från arkivet, vissa kan dock tas från Special Hobbys ark.

Dessutom kan man säga en hel del om modellens bristande kvalitet. Men den som vill läsa om den resan, rekommenderas studier av tråden som André länkar till ovan. Så här blev i alla fall slutresultatet. Kampen var hård, men jag blev nöjd till slut. Den skarpsynte kan se att jag missat det lilla sprötet längst fram på nosen. Det är inte lätt att få med alla detaljer...

Bild

En förnämlig walk around finns på Prime Portal: http://www.primeportal.net/hangar/fredr ... php?Page=1

Observera som sagt att maskinen på FV-museet är ommålad. Utförandet är alltså en sen HKP 1 medan färgschemat visar en tidig.
Senast redigerad av Björn Fransson den 13 feb 2014, 13:09, redigerad totalt 2 gång.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HKP 1

Inlägg av Stellan »

Stort tack till Björn som delar med sig av djupa kunskaper i ämnet HKP 1. Perfekt genomgång för den som vill bygga sig en helyllesvensk bananhelikopter.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: HKP 1

Inlägg av Andre B. »

Stellan skrev:Stort tack till Björn som delar med sig av djupa kunskaper i ämnet HKP 1. Perfekt genomgång för den som vill bygga sig en helyllesvensk bananhelikopter.
Kan bara instämma med Stellan! Stort tack Björn för bilder och info!
Sånt här ser man gärna mer om här i kunskapsbanken! :-)

Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HKP 1

Inlägg av Björn Fransson »

Kul med positiv respons! Vi river väl av den i 1/72 när vi ändå är igång. Mycket är ju redan sagt i inlägget ovan, som går att tillämpa även här.

I den här skalan finns bara ett alternativ: Italeri. Hobbycraft har givit ut en också, men den är ljusår sämre. Italeris H-21 finns i tre boxningar:

Bild

Bild

Bild

Den sista är den som finns på marknaden just nu. Innehållet - så när som på dekalerna - skiljer i stort sett inget alls, i alla fall sett utifrån ett HKP 1-perspektiv. Även Revell har givit ut en H-21, men det är samma plast som Italeri:

Bild

Jag har inte byggt den själv ännu, men kan konstatera att detaljeringen emellanåt är bättre än Special Hobbys 1/48 vad gäller de delar som finns med. T ex interiör och en liten motor. Största problemet är rotorerna som är felaktiga. Ett tips kan vara att plocka dem från Airfix gamla HKP 4, så ser i alla fall min plan ut. Man kan naturligtvis även ta den från Fujimis HKP 4, men det känns lite overkill.

Vad gäller versioner är valet enkelt: Den som vill göra det enkelt för sig är hänvisad till en tidig HKP 1, utan flytkroppar. Då finns i stort sett samtliga delar med utom den lilla utbyggnaden vid nosstället. Både breda och smala stag till bakhjulen t ex. Vill man bygga en senare version får man börja skulptera själv. Enda alternativet är att leta upp någon som har kvar Daedalus resinset "HKP1 Bananen" som är utgånget sedan många år.

Dekaler finns från Belcher Bits, samma ark som i 1/48 och med samma brister. Slänger in en bild på dem också:

Bild

Även Daedalus har ett ark och här tror jag att Daedalus-Jens har ett antal kvar. Har sett dem till försäljning på diverse evenemang. I övrigt är det inte så mycket att säga, det är bara att sätta igång! Vilket då även gäller undertecknad. :)
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HKP 1

Inlägg av Björn B »

Italeri har utlovat en helt ny H-21 i 1/72 i år.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HKP 1

Inlägg av Björn Fransson »

Björn B skrev:Italeri har utlovat en helt ny H-21 i 1/72 i år.
Spännande! Men jag kollade upp det och den verkar vara i 1/48. Vilket känns mer angeläget med tanke på den diskutabla kvaliteten på SH kontra att deras egen i 1/72 ändå är rätt hyfsad. Lägger till den i inlägget ovan.

Bild


Senast uppknuffad av Andre B. 23 okt 2015, 04:36.
Skriv svar