Saab B17

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
KåWe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 okt 2013, 20:00
Namn: Kenneth Wahlström
Ort: Hallstahammar

Saab B17

Inlägg av KåWe »

Håller på med bygge av Saab B17 och funderar på hur skyttens kulspruta var monterad. Är tveksam till Marivox förslag till hur kulsprutan var monterad. Byggsatsens halvcirkelformade stålplatta (vilket jag tror är den övre delen av spanarskölden) borde monteras vertikalt och inte horisontellt som ritningen visar.
Har inget bra foto av kulsprutan och dess infästning. Däremot har jag en bild av skyttens tredelade spanarsköld som består av 10 mm pansarplåt och som bildar bakre vägg i spanarrummet. Jag förmodar att kulsprutan var monterad i den övre sköldens mitt med en ledad axel. Rätta mig om jag har fel.
Är det någon som har ett foto av kulsprutan med tillhörande infästning.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Saab B17

Inlägg av Daniel_A »

Vill minnas att jag också reflekterade över detta när jag byggde den. Här kommer en bild jag tog på FVM som nog ger dig svaret.
Bild

/Daniel
KåWe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 okt 2013, 20:00
Namn: Kenneth Wahlström
Ort: Hallstahammar

Re: Saab B17

Inlägg av KåWe »

Det var just en sådan bild jag var ute efter.
Har fixat till Marivox överstora kulspruta genom att först kapa eldröret dela kulsprutehuset på mitten, slipa bort någon mm och limma ihop alltihop igen. Efter denna operation överensstämmer kulsprutan ganska bra med skalan.

Tack för hjälpen
Hälsningar Kenneth W
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Saab B17

Inlägg av Daniel_A »

Så bra att bilden var till nytta. Det måste varit en pillig operation att dela och slipa kulsprutan. Rätta takter! :)

/Daniel
Skriv svar