TP 47 Catalina

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

TP 47 Catalina

Inlägg av CanDid »

Hej,

Har lite funderingar kring våra Catalinor :geek:

När man tittar på bilder och läser på nätet så känns inte Flygvapenmuseums 79a helt representativ för störrre delen av tjänstetiden. När märkningarna var 01, 02 och 03 får jag intrycket av att dom såg lite annorlunda ut. Exempelvis verkar bubblorna på luckorna bak och den täckta nosen ha tillkommit senare. Dessutom tycker jag mig kunna se engelsk text, exempelvis ovanför cockpiten.

Är det någon som vet var man kan hitta bra information om hur de tre såg ut i början av sin tjänstgöring?

Mvh Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: TP 47 Catalina

Inlägg av Björn Fransson »

Ingen info från mig, men intressant iakttagelse! Bubblorna har varit den största orsaken till att jag aldrig byggt någon Tp 47. Känns helt klart intressantare att göra det nu.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: TP 47 Catalina

Inlägg av Björn B »

Nästan alla bilder jag sett på kärra utan bubblor är 02. Men det finns bubblor på kärror märkt både 01 och 02.
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: TP 47 Catalina

Inlägg av CanDid »

Tänkte att om jag listar mina iaktagelser. Dom innehåller en del funderingar så de får fungera som ett diskussionsunderlag.

47003) Om vi börjar från slutet, i detta fall med skrotningen av 03, så verkar den då vara märkt just 03, ha den uppnosiga plexiglasnosen för PS-19/A radarn och ha bubblor på luckorna på bakkroppen.

På bild som verkar ha varit tagen 1948 saknas bubblorna på bakluckorna. Hur nosen såg ut då vet jag ej.

47002) På samma bild som den på, 03 i andra stycket ovan, har den samma bubbellösa luckor. På alla bilder som jag sett där 02 saknar bubbelluckor verkar den ha originaltorn (utan beväpning) i nosen, dvs. ingen radar. 02 är det plan som det finns flest bilder på utan bubbelluckor och utan radar. Frågan är bara när dessa bilder är tagna.

47001) Har inte sett någon bild på 01 utan bubbelluckor. Den hade dock initialt den uppnästa radarnosen. Den har bytts ut mot en lägre radarnos som målats svart. Denna nos finns även på plan märkta 79 och 89.

PS-19/A verkar ha köpts in separat och eftermonterats i TP47. Den verkar ha varit i tjänst 1949, dvs. Året efter att planen tagits i tjänst.

Detta gör att jag vill påstå följande:
47001 är den kärra som står på Flygvapenmuseum. Den har varit märkt 01, 79 och 89. Den har bubbelfönster på bakluckorna, hade initialt en uppnäst radarnos som bytts ut så att den idag har en rak radarnos, som bara 47001 har varit försedd med. Planet hade under en senare period fluorescerande märkning på vingpontonerna.

47002 ligger på Östersjöns botten. Den var vid nedskjutningen märkt 02, försedd med bubbelfönster och uppnäst radarnos. Innan radarn monterades hade den släta bakluckor med små rektangulära fönster samt originaltorn i nosen.

47003 var vid skrotningen märkt 03. Den var försedd med bubbelfönster och uppnäst radarnos. Innan radarn monterades hade den släta bakluckor med små rektangulära fönster samt originaltorn i nosen.

47002 och 47003 levererades med släta bakluckor.

Alla tre hade tidigt en rakt uppstående antenn på flygkroppen bakom luckorna innan fenan. Vid ombyggnad försågs de med bubbelfönster bak, uppnäst radarnos medan den raka antennen på flygkroppen var kvar.

Senare tillkom två antennspröt på sidan av flygkroppen, bakom bubbelfönstren men framför fenan, medan den rakt uppstående togs bort.

47001 verkar även ha fått ett positionsljus uppe på fenan.

Inget av planen var försedd med intaget för anti-nedisningssystemet på fenan.

De släta luckorna verkar ha suttit på en del PBY-6 som konverterats till civila maskiner.

Frågor:
Varför hade 47001 en annan typ av radarnos? En lägre nos borde inneburit att en större del av radarenergin riktades in i skrovet, vilket borde varit en försämring gentemot plexiglaset.

Varför har 47001 varit märkt 01, 79 och 89 när (02 och) 03 behöll sin märkning?

När gjordes ombyggnaderna?

Vad hade de två nya antennerna på bakkroppen för funktion?

När och varför bytte man ut de släta luckorna till bubbelluckor? 47001 verkar ursprungligen ha byggts (levererats?) med originalkulsprutebubblor på sidorna.

Vem tillverkade de olika bakluckorna?

/Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Skriv svar