J/S 29 Tunnan i Kongo...

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
ludde
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 mar 2012, 20:28

J/S 29 Tunnan i Kongo...

Inlägg av ludde »

Hej.
Kommer inom snar framtid att bygga
S29C, Kongotunnan. Nu är problemet så här för mig. Det verkar ganska så svårt att hitta några uppgifter om S29C färgernas omfattning + placering+ och inte minst färgernas rätta nyanser. Denna fråga för mig, har nu plats nr:1 i mitt byggande. 29:an har en mycket stor plats i mitt hobbyhjärta och på mina hyllor.
Kanske någon som i detta avlånga land känner till något om mina frågor och kan hjälpa mig att ordna detta för mig. Hoppas innerligt att det går
att fixa en fin lösning på detta.???!!!.
Tacksam för all hjälp. ludde
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: Kongotunnan

Inlägg av Per Börjeson »

Anledningen till att det är svårt att hitta konkreta uppgifter är att det inte existerade någon formell målningsanvisning för kamouflaget av F 22 Tunnor (som jag antar att du är ute efter), då allt improviserades i fält. Det bästa tipset jag kan ge är att skaffa bildunderlag för individen du tänker bygga och använda det som guide för målningen. Köp eller låna gärna Leif Hellströms "Fredsflygarna" om du inte redan har den. Där finns gott om bilder på 29:orna.

Färgerna blandades ihop på plats ifrån standardkulörer och målades på frihand i individuella mönster. Basfärgerna var mörkgrönt och jordbrunt, över vilken man sprutade strimmor av en sandgul kulör. Kamouflaget fortsatte en bit in på vingarnas undersida, i övrigt var de liksom stabilisatorn omålade.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Kongotunnan

Inlägg av bergwall »

Hej,
På gamla forumet så gav Per ett recept på kulörerna i Humbrol-språk.
Mörkgrön: Hu. 91 + Hu. 66
Brun: Hu. 155 + Revell 87 (Hu. 29)
Orangebrun: Hu. 82+ Hu. 24+ Hu. 87

Stämde det Per?

Med anledning av ämnet så kan jag ta tillfället i akt och visa vad som är på gång från mitt håll också.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ingenting är skalenligt i bildrepresentationen (det är bara snabbt ihopsvängt).

Jag hoppas de är inom räckhåll om fyra veckor. Det är lite "finn fem fel" i instruktionerna än så länge men jag har dem på granskning.

Hälsningar
Robert
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: Kongotunnan

Inlägg av Per Börjeson »

Oj, det var så länge sen att jag inte vågar svära på sanningshalten. Det var väl en rätt lång följetong där både jag och Emil och Anton och några fler höll på med färgblandande fram och tillbaka. Receptet du nämner var nog Antons från början.
Jag gjorde en del egna experiment utifrån foton och färgerna som fanns uppförda på materielordern i november 1962 (Olivgrön 325H, Brun 505H, Orange 226H, Vit 003H och Blågrå 058H). Kom då fram till att den gröna var extremt lik Olivgrön 325. Det finns en suverän färgbild från hemkomsten där Vit Erik står parkerad bredvid en kärra med olivgrön fena och de ser helt identiska ut i färgen. Även andra bilder där färgerna är välbevarade stödjer den teorin, samt att det inte är troligt att man lade ner för mycket möda på att ändra en fungerande, universell mörkgrön nyans.
Den bruna var med största sannolikhet baserad på Brun 505H bruten med orange 226H och en aning grått eller grönt för att motsvara förhållandena. Jordmånen i regionen är nämligen distinkt rödaktig. Den sandfärgade blandades troligen ihop av Orange 226H och vitt, eventuellt bruten med lite brunt eller grönt. Det är förstås inte mer än kvalificerade gissningar baserade på tillgängliga fakta och rena indicier men mer exakt än så kommer vi nog inte så länge inte gubbarna som höll i färgsprutan halar fram orignalrecepten.

Dekalerna ser fina ut så långt Robert. Ska bli kul att se resultatet sen.

Mvh
Per
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kongotunnan

Inlägg av Stellan »

Håhåjaja, här kommer det nya dekaler på löpande band :)
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar