J/S 29 Tunnan - bästa modell för att bygga alla 29 A till F...

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

J/S 29 Tunnan - bästa modell för att bygga alla 29 A till F...

Inlägg av hanfeh »

Om man nu vill bygga alla Tunnor i 1:72 så kommer också frågan om bästa modell upp. Hur är det med Heller respektive Revell för versionerna med och utan EBK. Lycklig ägare till Flygande Tunnan boken av Lennart Berns men blir inte riktigt klok på alla skillnader. Vad säger alla ni kunniga om detta:
J29 A; Tarangus
J29 B; Tarangus
A29 B; Tarangus
S29 C; Heller + MM vinge
S29 E; Heller
J29 D; Revell + MM vinge (gjordes ju bara i 1 ex för EBK test)
J29 E; Heller
J29 F; Revell

Undrar om det inte funnits nån boxning med Airfix låda också? Var det Heller eller ?
/Hasse
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av Stellan »

Airfix = Heller

Revell är väl en Matchbox?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av Björn B »

Glöm inte S29C med sågtandvinge.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av Emil Lindberg »

Enligt boken "ÖB:s klubba" eller om det var en "lös" artikel av samme författare, Lennart Andersson, fanns det även flygplan av E- och F-version som betecknades "A 29". Således har det, förutom A 29B, även funnits A 29E och A 29F. Lennarts påstående är ofta väl underbyggda av uppgifter funna i arkiv.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av hanfeh »

Jag använde den inte officiella beteckningen S29 E för de S29 Tunnor som blev konverterade till vinge med sågtand. Så den är med i min lista.
Men då har vi både A 29E och A 29F att lägga till i listan. Då blir det 10 olika, protyperna oräknade!
Den lilla "flärpan" vid utblåset som heter heat shield har jag inte heller koll på vilka versioner ska ha?
Ja, Revell modellen måste vara samma som Matchbox precis som Stellan noterade.
/Hasse
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av Stellan »

Å sedan kan du ju lägga till Tunnor som inte blev av som tvåsitsaren och radarversionen, båda finna i Tunnaantologin redaktörad av Lennart Berns.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av Björn Fransson »

Jag skulle säga så här: Oavsett vilken version man tänker bygga, bör man utgå från Tarangus. T o m på 29C är det värt jobbet att såga bort kameradelen och ersätta med Hellernosen. Plocka vingarna från Heller till C, E och F och EBK:n från Matchbox till D och F. Slutresultatet är garanterat värt merarbetet med sågen. Dessutom slipper man allt slipande och spacklande på utgångsmodellen som krävs om man väljer Heller eller Matchbox.
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av Jan Holmqvist »

Hjälpstartraketerna till A 29B går väl att ta från en F-84E/G ?
mvh, Janne
IPMS Sydost
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av Per Börjeson »

Håller med Björn om att det lättaste torde vara att utgå från Tarangus

Ang. startraketer på A 29 så användes de aldrig på förband, enbart i försöksverksamhet. Om de fanns i förråd för bruk vid höjd beredskap låter jag vara osagt men det skulle förvåna mig.

Någon "S 29E" har aldrig funnits, det är en efterkonstruktion i stil med "Sk 28C", "Ak 5A" och diverse andra beteckningar som uppfunnits i folkmun. Spaningsversionen hette S 29C även efter att vingarna modifierades.
A 29E/F har jag också sett nämnas någonstans men det fanns ingen attackdivision utrustad med någon av dem. De enda icke jaktförband som senare nyttjade 29F var F 20 och MFD. På jaktförbanden förekom däremot övningar med attacklast emellanåt.
Förmodligen handlar det om en intern benämning på en planerad användning av överflödiga J 29E/F som attackflygplan i händelse av krig.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa modell för att bygga alla 29 A till F

Inlägg av Andre B. »

Skulle det inte varit trevligt med några fler delar i Tarangus lådan som gjort det möjligt att bygga den med sågtand och EBK?
Kanske finns efterfrågan för en resinvinge med sågtand nu... ;)

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar