Flygplan 29 Tunnan. Beväpning J 29A,B,C,E och F

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Emil Lindberg »

filigentius skrev:1. Finns det foton på hur brandbomberna såg ut? Jag har inte lyckats hitta några varken på webb eller i böcker.

Se nedan för ett axplock av beväpning som kunde användas av Fpl 29.

Ta det där med 200 kg Brandbomb m/51 med en nypa salt. Vissa påstår att man nyttjade fälltankarna till detta. Men till saken hör att man inte kan förlita sig på att napalmen (inte flygbränsle) ska ta fyr av någon ev. gnista som uppstår vid nedslaget. Brandbomber måste, precis som många andra bomber, förses med något slags tändrör. Här ser jag vissa problem såsom att hålla isär fälltankar som är fyllda och apterade som brandbomber, hur man skulle "sploa ur" napalm ur "brandbomber" som inte fällts och återigen tas i bruk som fälltankar, möjligheten att markpersonal/pilot tror att flygplanet är försett med fälltankar (mer bränsle) när det egentligen var "brandbomber", m.m. Dessutom skulle väl fälltankarna gått åt rätt bra i händelse av ofred, ännu större åtgång om de dessutom skulle användas som brandbomber.
filigentius skrev:2. De där 24 st jaktraketerna, hänger de ned så pass långt som skissen visar? Det ser onekligen otympligt ut. Finns foton någonstans månntro?

Införskaffa/låna boken "Flygande Tunnan" av Lennart Berns och kolla på sida 144.
I boken finns ju en mängd andra nyttiga bilder på beväpning, fälltankar, annan yttre last samt flygplanet i övrigt.



Bild



Jag fann lite intressanta bilder på nätet

Bild
Rb 24


Bild
7,5 cm sprängraket m/55 (24 st)


Bild
14,5 cm pansarsprängraket m/49B


Bild
Radarreflektorkapsel (ombyggd fälltank typ 2)
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Pelle F »

Lysande! Stort tack för all information. Nu har jag allt som behövs för att göra några trevliga versioner.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Emil Lindberg »

Som jag tidigare nämnt har jag lämnat utförligt underlag på en mängd raketer och bomber till Maestro Models. Några bomber har utkommit. Men om ni (som faktiskt bygger) vill att de ska ge ut mer/fler bör ni "tjata" på MM, så att de förstår att det finns efterfrågan
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Pelle F »

Jag hittade en bild på Österrikiska Tunnan, med fyra innerbalkar på varje vinge. Så vitt jag begriper, användes sådana balkar bara till beväpning för raketer, möjligen sidewinder. Men eftersom Österrike inte fick använda sådana vapen, vad kan de då ha haft för bruk?
Bild
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Visserligen bara prov... Men visst ser det tufft med stora, tunga grejer under en J 29? :-)
Bild
Andreas
Skriv svar