Flygplan 35 Draken klargöringsutrustning

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Flygplan 35 Draken klargöringsutrustning

Inlägg av jfall »

Funderar på att bygga ett diorama med en J35 på en landsvägsbas som håller på att klargöras. Har därför kollat på eventuell markutrustning som jag ska ta med. Jag har tänkt att ha rulltank och en pugg. Min frågor är alltså:

1. Vad använda man för att strömförsörja draken när de opererade från landsvägsbaser, någon typ av kragg?
2. Var kopplade man in strömtillförseln? Ledningen går till främre hjulhuset men det finns en likadan kontakt på huvudstället också, används denna?
Bild
Bild
3. Vad är dessa? Gissar att den lilla med cylindern är det för att fylla på syrgas och vad är de andra två kärrorna?
Bild
4. Hade man några speciella kärror för att köra ammunition på?

Jag hade tänkt att bygga en J35F från F10 så jag antar att utrustning som användes från 1969 är intressant.

Jakob
Jakob Fall
AP
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Draken klargörningsutrustning

Inlägg av hanfeh »

Verkar verkligen intressant diorama med klargöring av 35:a. Det finns en Stagg till 35-systemet på Aeroseum i Göteborg. Jag var inte ute efter 35-staggen när jag var där förra sommaren så jag tog bara ett par snabba snapshots. Verkar inte vara så svår att scratchbygga.
/Hasse
Bild
Bild
Bild
Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Draken klargörningsutrustning

Inlägg av jfall »

Tack som tusan, precis vad jag behövde! Nu behöver jag bara veta var den ska kopplas in i planet, tror ni man kan köra fler en ett plan på kraggen eller bara ett.
Jakob Fall
AP
Skriv svar