Interiörs Saab Draken

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
ulv
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 apr 2012, 12:21

Interiörs Saab Draken

Inlägg av ulv »

undrar jag över,har försökt att hitta något om detta på IPMS
Helpdesk utan resultat.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Interiörs Saab Draken

Inlägg av PederT »

Färg: instrumentpaneler, sidokonsoller och sidor ner till durken är Haldagröna, durken/golv är plåtrent, stolen aluminium med grönt nackstöd. Sedan, beroende på vilken modell på stol varierar det. Stolarna ser olika ut beroende var i utvecklingen av stolen duäljer att bygga.
Bakom stolen aluminiumfärg. Pedaler gröna, så även styrspaken upp till handtaget. Detta varierar också. De tidiga Drakarna hade ett gulvitt handtag lika med tex J 32B. Handtaget ändrade form och blev då svart. Diverse apparater på sidokonsollerna är svarta.
Jag kan ha glömt något, men jag tror ja fick med det mesta.
//Peder
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Interiörs Saab Draken

Inlägg av Björn Fransson »

Ska man vara petig (och det ska man väl) är det två olika gröna nyanser i cockpit. Väggar och sarg har en mer mörkt gräsgrön nyans. Ibland hade panelerna vissa nyansskillnader i det haldagröna. Men där är vi nog inne på överkurs. :)
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Interiörs Saab Draken

Inlägg av Blekinge »

En finsk Saab 35 FS där TRE typer av grönt verkar framträda. Nu vet jag dock inte hur mycket finnarna ändrade interiör i sina sammansättningar av planet jämfört med hur de svenska varianterna hade det.
Bilagor
J35FS Draken Cockpit.jpg
J35FS Draken Cockpit.jpg (393.13 KiB) Visad 21761 gånger
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Interiörs Saab Draken

Inlägg av Björn Fransson »

Färgmässigt är de finska identiska med de svenska. Och det stämmer, det är (minst) tre tydliga nyanser av grönt i en Drakencockpit (bortsett från de österrikiska så var grå).

Här en bild på trettiofemman i Västerås.

Bild

Fler bilder finns här: https://www.ipmsstockholm.se/home/saab- ... n-cockpit/
Skriv svar