Wasserkuppe 2019


När SMC var slut så hoppade vi in i bilen och körde österut. Efter en stund så vräkte regnet ner, det blev mörkt och det var mycket tät trafik, men till slut så kom vi tlll Wentzlar där vi övernattade.

Upp tidigt, dvs vid åttasnåret som är tidigt för oss pensionärer, och vidare färd mot Wasserkuppe. Wasserkuppe är kanske inte så väl känt för den icke-segelflygkunniga allmänheten. Wasserkuppe är ett ca 900 m högt berg i närheten av Fulda. Här började man segelflyga tidigt på 1910-talet. Berget hade ett flertal hang i olika riktningar så man var rätt så okänslig för vindriktningen. I Wasserkuppe har kända gubbar som Klemm, Hirth och Messerschmitt m.fl. prövat sina förstlingskontruktioner. Wasserkuppe kallas även ”Segelflygets vagga.” I Wasserkuppe flygs det även idag, men det som lockade mest var Segelflygmuseet.

Flygplatsbyggnad

 

Pågående flygverksamhet med bogserstart

Själva museet såg inte så stort ut utifrån, men det innehöll betydligt mer än väntat.

Nedan finns ett galleri med lite av de äldre kärrorna. Av lite speciellt intresse är Olympian, som togs fram som enhetsflygplan för Olympiaden 1940 när segelflyg för första gången stod på programmet. Alla skulle tävla i samma typ av flygplan så att det blev rättvist. Olympian konstruerades av Hans Jacobs 1938 och de byggdes ett antal före kriget men även under (t.ex i Sverige) och efter kriget. Ca 1900 tillverkades totalt. Nåt OS med segelflyg blev det inte p.g.a av kriget.

 

Lite modernare kärror i detta galleri här ser vi att epoxiplasten börjar göra sitt intåg som konstruktionsmaterial på 60-talet.

 

Hasse provsitter

Några olika typer som funnits i Sverige. De segelflygplan som byggdes före och under kriget bedömdes i början på 60-talet vara farliga eftersom det lim man använt inte höll längre.Stora delar av flyglubbarnas materiel med Kranichar och Baby:s fick flygförbud och skrotades från 1964. Detta gjorde att man i Sverige ( KSAK) standardiserade på ett utbildningsflygplan,Scheibes Bergfalke. Allmänt kan man väl säga att det fanns in princip två olika konstruktionstyper, den ena av svetsad stålrörskropp (dukad) och trävinge (typ Bergfalke och Spatz) eller helt byggda i trä (typ Schleicher Ka-6)

Lite översiktsbilder i museet, man har lyckat att tränga in en ansenlig mängd klenoder på en liten yta.

Några modellflygtillbehör, för det var även ett modellflygmuseum

Utanför så höll man på med skolflygning med vinschstart.

För de som vill veta mer om Segelflyg i Sverige så rekommenderas varmt den nyutkomna boken ”Segelflyg igår och idag” från SFF. 
Du kan säkert köpa den på 08-Open i april, om du kan vänta så länge!

När vi var färdiga med tittandet så drev hungern oss in i flygplatsbyggnaden för en Spagetti Bolognese, dock tänkte vi oss inte för (vi var ju i Tyskland) utan vi beställde ”grosses” portion. Det tog en stund innan vi orkade förflytta oss till bilen för vidare färd mot Speyer och det stora teknikmuseet. Det kommer Hasse att berätta mer om lite senare.