Stenbäcks Flygmuseum Skurup 1


Vi har ett dryga 15-tal museer med flyg och flygvapenanknytning i Sverige och jag tror jag besökt dem alla förutom F21 Museum, Österlens Flygmuseum och Stenbäcks Flygmuseum. Då Österlens Flygmuseum f.n.  är stängt och jag var på besök i Blekinge så gjorde jag en avstickare till Skurup.

Det finns en trevlig hemsida.

Byggnaderna och planen på gräsmattan är inte helt lätta att se från E65 då den den går ganska högt över lokala grusvägarna, men med GPS’n så hittar man Eksmadsvägen 323. Det gäller som i mitt fall att ha vädret med sig för att studera utomhusobjekten.

Jag var ensam besökare på en torsdag och fick en mycket personlig guidning av alla inomhusdelar. Lycka för en riktig flygnörd! Jag hade inte förväntningar på att det skulle vara ett välordnat museum med skyltar och putsade vitrinskåp utan det var den blandning av flygobjekt som jag gillar att detaljstudera. Det är väldigt mycket ett magasin för samlare som inte kastar något. Men med uppdelning på olika objektstyper i de olika rummen så finns det ändå en viss struktur.

Rundturen inleddes i verkstaden för renovering av fordon och mindre objekt som får plats i lokalen.

Nästa lokal dominerades av 35-motorn vars längd med EBK, jag alltid förundras över.  Simulatorer och flera större modeller med intressant historia hängandes i taket. Osäker men minns jag rätt syns det även en de Havilland Ghost motor på vänstra bilden.

Sen kommer vi till rummet som domineras av motorer. Men här finns också navigeringssimulator, instrument, testutrustning, modeller (hög nostalgikänsla), hjälmar, kameror, mm.

Längst in hittar man trafikledningsobjekt och ännu flera stora och små modeller.

Museet ordnar en hel del träffar och givet är byggmöten på museet. Det går att handla både byggsatser, tillbehör, dekaler, ets  och ett stort sortiment med färger.

Dags att ta sig ut i det fina vädret och studera allt som finns på gräsplanen.

Det finns goda möjligheter till detaljstudier.

Uppfattade jag det rätt har museet ett avtal med Sturup som gör att de får ta över utrangerad utrustning och även flygplan som inte anses värda att laga efter haveri. Därav de civila planen framför museet.

Rulltankar har ett speciellt stort intresse hos författaren med planen att göra både ett Framom, Bakom och Uom diorama.  De kommer att behövas i stora mängder och egen produktion är det enda ekonomiskt möjliga alternativet.

Jag säger som jag sa efter besöket på Musée de l’Air et de l’Espace, är du i närheten av östra Skåne och intresserad av flyg ska du absolut besöka Stenbäcks Flygmuseum.


En tanke om “Stenbäcks Flygmuseum Skurup

  • Anders Edblad

    Tack för ett trevligt reportage.
    Jag har själv varit på Stenbäcks museum flera gånger och håller med dig om att det är ett trevligt museum med många intressanta saker att titta på.

    Anders E

Kommentarer är stängda.