Nilssons dagbok: Januari


Janne Nilsson

 

Följ modellbyggarens liv dag för dag. Hur mycket tid ägnar vi egentligen åt hobbyn? Hur löser man problem? Vilket folk träffar man genom sina intressen? Är hobbyn plastmodeller, eller något mer? Svaren kan hittas här, i Janne Nilssons autentiska dagbok. Det har varken början eller slut – med bjuder på en hel del intressant läsning. (Red.)

Januari 2000

Lördag 1/1-00.

Målade på de två figurerna. Började även att sätta på dekalerna på Mustangen. Något som jag så gott som han klart med. Men egentligen inte förrän på Söndagsmorgonen.

Söndag 2/1-00.

Fortsatte med att måla lite på figurerna samt att jag började så smått att måla hudpartierana på Diefenthal samt två byster i 120 mm. Till och från så penslade jag Micro Sol på dekalerna så att filmen skulle försvinna samt att de skullt ligga tätt mot underlaget.

Måndag 3/1-00.

Jag satt och skrev en halvtimme men det var också allt om man inte räknar med dokumtenärnen om svenskarna som slogs för Hitler på TV. Vill minnas att jag pratade med Magnus Fridsell om Open. Magnus Aaro ringde också för att fråga om limning. Pratade även med Göran Nordin.

Tisdag 4/1-00.

Bestämde tid med Göran. Annars satt jag mest och skrev. Fick en hel del gjort på artikeln och dagboken.

Onsdag 5/1-00.

Lade washer i flera omgångar på saxaren och Chaucer.

Torsdag 6/1-00.

Fortsatte med att måla detaljer på de båda figurerna. Göran Nordin tittade över och fick lite hjälp med sin T-34.

Fredag 7/1-00.

Hann inte med så mycket då jag var trött på kvällen. Jag satt mest och tittade i olika Osprey böcker.

Lördag 8/1-00.

Satt och skrev men jag fick inte lika mycket gjort som jag hade hoppats på. Satt och designade skyltar i datorn. På kvällen målade jag det sista på saxaren. Det enda som nu saknas är skylten. Det var också det första projektet som blev klart i år.

Söndag 9/1-00.

Magnus Fridsell tittade över och vi åkte tillsammans för att titta på den nya lokalen för OPEN. Väl hemma igen satt vi och snackade en hel del om allt möjligt. På kvällen satt jag och målade lite.

Måndag 10/1-00.

Surfade en hel del. Jag gick igenom Eduards katalog på nätet. Jag pratade länge och väl med både Anders Eriksson och Göran Nordin. På kvällen tittade jag på andra delen om Svenskarna som stred för Hitler.

Tisdag 11/1-00.

Såg till att jag fick en hel del skrivet. Det gällde en artikel samt på dagboken. Skickade iväg dagboken för December till Martin. Jag hann med att måla lite på Chaucer. Den är snart klar nu den också.

Onsdag 12/1-00.

Var på möte på IPMS. Jag satt och målade lite på svärdet och dolken innan jag stack iväg till mötet. Surfade när jag kom hem.

Torsdag 13/1-00.

Ingenting fick jag gjort denna dag.

Fredag 14/1-00

Målade lite mer på svärdet och dolken. Skissade på basplattan till p-51an såg jag skulle få en uppfattning hur den skulle komma att te sig.

Lördag 15/1-00.

Satte på svärdet och dolken på Chaucer. Städade en hel del i hobbyrummet. Gjorde även ren en hel del verktyg. Göran Nordin tittade över på en kort visit. Jag fick låna en del böcker av honom. Ja om flyg förståss.

Söndag 16/1-00.

Började att arbeta med basen till P 51 an. Jag maskerade ramen, och började att göra vägen och floden. Fick lite skrivet på kvällen. Laddade hem lite fakta om olika projekt från internet. Bland annat om tyska miniubåtar och om Wyatt Earp.

Måndag 17/1-00.

Var inne och shoppade en figursats från Dragon på Tennsoldaten. Skvallrade lite med nissarna Evert och Anders. Det finns många figursatser från Dragon ute nu som är interessanta med dessvärre är jag tvungen att hålla i plånboken.

Tisdag 18/1-00.

Fick mycket skrivet idag. Gjorde klart artikeln om kubelwagen för allt om Hobby. Det enda som återstår är att korrektur läsa den och välja ut bilderna. Satt och slipade och spacklade lite på kvällen. Erik Ahlström ringde och vi pratade en lång stund om ditten och datten.

Onsdag 19/1-00.

Jag har känt mig hängig hela dagen så det blev inte så mycket gjort. Jag skrev i dagboken och spacklade lite på basen till P-51 an så att det skulle vara slipbart till nästa dag. Allt om Hobby damp ner i brevlådan idag dessutom.

Torsdag 20/1-00.

MM har kommit och jag noterade att det har smugit sig in en hel del nissar. Inte vilka nissar som helst utan tryckfelsnissar. Nåja det var ett bra nummer och Björn får reda ut det där med Micke. Var på möte hos Magnus angående förberedelserna till OPEN 2000. Tore, Sten och Thomas var där också. Vi var tvungna att slita Tore från datorn när han ville visa upp i stort sett alla världens befintliga tunnelbanesystem. Det blev ganska sent men jag var för pigg när jag kom hem så jag satte mig vid datorn och surfade lite innan jag kröp i säng.

Fredag 21/1-00.

Arbetade på olika skyltar för klara projekt samt projekt under konstruktion. Det har jag hur många som helst av. Men jag vill fylla en sida med skyltar när jag väl skickar iväg dom för utskrift. Jag har satt mig i sinnet att under året slutföra minst 12 av mina påbörjade projekt och göra allt för att undvika att påbörja några nya. Det börjar bli lite trist och står grejerna för länge så tappar man lusten helt och hållet att färdigställa dem. Martin hade mejlat bilder på mitt Kubelwagen diorama. Jag skall skicka dem vidare för att visa den herre som så vänligt hjälpte mig med referenser angående fallskärmsjägarnas uniformer.

Lördag 22/1-00.

Mejlade iväg bilderna. Fortsatte med att skaffa lite fakta om vissa förebilder via internet. Jag fortsatte med att layouta skyltarna i Word.

Söndag 23/1-00.

Jag började att göra husen som skall vara med på basplattan till P-51an. Dessa konstruerades helt med hjälp av Plastic Card efter skisser och mer lite variation. Städade och rensade i Hobbyrummet för att kunna fota lite. Jag vart klar med rensningen men hann tack vare familjen inte med att fota något. Det får jag ta i veckan som kommer.

Måndag 24/1-00.

Fick brev om att fotona från Imperial War Museum skall skickas den 26/1. Det är alltid lika frusterande och spännande att vänta på nya saker som man har beställt. Mailade information om OPEN 2000 till Allt om Hobby och till Erik Ahlström så att han kan gå ut med det i SPHF tidning.

Tisdag 25/1-00.

Jag fotade i stort sett hela kvällen när jag kom hem från jobbet. Jag fick göra det i omgångar då fotolamporna generar en otrólig värme. Dessa måste få svalna med jämna mellanrum. Hur som helst så knäppte jag upp lite över 24 bilder men blev inte helt klar.

Onsdag 26/1-00.

Fortsatte med att plåta och gjorde klart för den här gången. Pratade med Anders om boken och hur vi skulle göra med fotografierna. Arbetade med Chaucers bas. Jag torrborstade på högdagrar och när det var torrt så klistrade jag på lin som gräs med trälim.

Torsdag 27/1-00.

Jag gjorde klar husen som skall vara med på basplattan. Började även med att konstruera marken. Till detta använde jag mig av A&B Putty som är bra att skulptera med och lufthärdar efter drygt två timmar. Jag är rädd att förstöra träplattan om jag använder Sculptey som måste bakas i ugn.

Fredag 28/1-00.

Var och rekonginserade på det ställe som vi hade planer att hålla samkvämet vid OPEN på. Det verkad dock vara dödfött. Resturangen är stängd och när jag pratade med ägaren om en bokning verkade han en aning skum. Det ser ut som om vi får se oss om efter något annat alternativ. Synd jag älskar indisk mat. Eller rättare sagt jag älskar all sorts mat. Fortsatte på kvällen med att göra marken till P-51an med hjälp av A&B Putty. Det är svårt att arbeta med leran men det är med den som allt annat man blir bättre ju mer man håller på. Det är alltid en fråga om att bryta nya gränser och utvecklas.

Lördag 29/1-00.

Jobbade på P-51an. Limmade huven på plats. Började med att måla sot i anknytning till avgasrören. Torrborstade med svart för att smutsa ner den och för att göra krutstänk vid kulsprutorna. Fortsatte sen med att lägga avskvade metall på proppellern och den målade fronten samt lite på dekalerna. Jag gjorde klart landskapet med A&B Putty och satte ut husen.

Söndag 30/1-00.

Fick mycket gjort idag men det strulade mycket också. Jag arbetade vidare på Chaucers bas och detaljerna. Jag detaljmålade på de andra figurerna men hade som vanligt problem att lägga in högdagrarna eftersom jag har svårt att få det bra. Jag överkom detta en aning genom att mixa i klarlack i högdagern för att få den lätt transparant. Det gick mycket bättre då men jag behöver öva mer på tekniken. Jag målade sot från avgasrören på P-51an och la på en wash i panellinjerna vilket gick bra. Problem uppstod när jag skulle ta bort tejp från ramen på basplattan och stora delar av trämålningen följde med. Jahaja, suck. Jag tror jag kan rädda den men det blir en annan look och mera arbete. Å andra sidan har jag redan lagt ner så mycket arbete att det inte lönar sig att avbryta. Jag återkommer om det senare. Mailade iväg skyltarna för utskrift till en vän med en bra färgskrivare. Skall försöka hämta dem under veckan.

Måndag 31/1-00.

Satt och skrev ikapp på dagboken som jag återigen har försummat under en alltför lång period. Passade även på att skriva lite på artikeln om Wyatt Earp. Var inne på hemsidan och postade några meddelanden på Forum. Väntar lite spänt på nästa nummer det är alltid lika spännande varje gång. Gjorde lite efterforskningar då jag funderar på att bryta mot min regel och göra ett flygplan i skala 1/72. Det lutar mot en P-47 Thunderbolt. Så jag var och letade efter dekaler och detaljeringssatser. Ska lägga ut en fråga på Forum för att få lite tips om olika tillverkare då jag är helt nollställd när det gäller flyg. När det beträffar flyg så är det nog endast de riktigt inbitna som ids sätta sig in i djungeln av eftermarkandsprodukter.

Fortsättning följer…

 

 

This article was originally published in IPMS Stockholm Magazine in March 2000.