Minimaailm i Tallin den 12 maj 2012 4


Björn Bäcklund och jag klev ombord på M/S Baltic Queen på fredagskvällen den 11 maj.

På vägen förbi Oskar Fredriksborg visade sig en praktregnbåge och det var när jag skulle plåta den jag upptäckte att både batteriet och reservbatteriet till kameran var urladdade. Lyckligtvis hade Björn inte klantat sig på samma sätt så bilderna i denna artikel är hans.

Vi var inte ett dugg partysugna,så vi käkade i kafeterian och gick sen och lade oss.

På lördagsmorgonen åt vi en stadig bufféfrukost och beundrade det vackra vårvädret, dvs ca 8°C, 10m/s och gråväder.

När vi klev av båten möttes vi av Tanel som skjutsade oss till utställningen.

Utställningen var belägen i ett tält i anslutning till Marinmuséets Flygplanshangar.

Där hälsade vi på Toomas, utställningsgeneralen, det är han med slokhatt, ställde ut våra modeller, svarade på frågor, pratade med folk och delade ut reklamlappar för 08-OPEN.

Marinmuseets flygplanshangar (http://www.lennusadam.eu/en/) hade invigts på fredagen och lördagen var första dagen öppen för allmänheten. Våra världar bjöd oss på inträdet till det nya muséet som är mycket sevärt.

Huvudattraktionen är ubåten Lembit som var den ena av de två ubåtar Republiken Estland beställde från Storbritannien 1937.

Jag har varit ombord på sju ubåtar och Lembit utmärkte sig med sin rymlighet och sin officersmäss med fernissad mahognyinredning och röda plyschdynor. I say, British naval tradition…

Det gick att vända sig om utan att slå sig mot något. Jag har aldrig varit med om nåt liknande ombord på en ubåt.

Huvudattraktion nr 2 var en replik av en Short 184, estniska flygvapnets första flygplan.

Dessutom fanns det ett gäng fartygs och kustartilleripjäser och utmärkta sammanfattande utställningar om ubåtar och flygets utveckling i Estland.

Museibyggnaden, estniska flygvapnets gamla sjöflygplanshangar, är en världsunik byggnad, en valvkonstruktion i armerad betong ritad av danska arkitekter på 1910-talet.

Nästa år hoppas Minimaailm kunna ha sin utställning inne i muséet.

Efter att ha besiktigat muséet gick vi tillbaka till utställningen och tittade på modeller.

Ca 200 modeller ställdes ut, egentligen fler eftersom det stod rätt många modeller på några av basplattorna.

Det var hög klass på de civila bilar som ställdes ut.

Bland flygplanen var det kul att se så många modeller av udda förebilder, flygplan jag aldrig sett vare sig på någon utställning i Sverige eller på andra tävlingar i Europa.

Vi avslutade dagen med att gå ombord på den gamla isbrytaren Suur Töll som låg förtöjd vid kajen framför muséet.

Den utmärkte sig på så vis att man fick gå omkring nästan helt fritt i de gamla maskin- och pannrummen. Mycket intressant. Där fanns också en inredd hytt som visade den ryska besättningen vid tidpunkten när estniska frihetskämpar erövrade fartyget 1919. Några redlösa sovande matroser, urdruckna vodkaflaskor på däcket och allmän oreda. Ett politiskt budskap så gott som något.

Vid det här laget hade klockan blivit fyra, så vi tackade våra estniska värdar och gick i vårvädret, snålblåst och gråväder, tillbaka till färjeterminalen.

Minst lika obenägna att partaja som på utresan gick vi raka vägen till hytten och slappade efter en fullmatad dag.

Sammanfattningsvis gav resan mersmak. Vi blev kungligt bemötta, deltog i en trevlig  modellutställning och besökte ett intressant modernt museum i en historisk byggnad.

Att kolla in resten av Tallin återstår….

Mer bilder från utställningen:

       

Text: Ulf Lundberg

Bilder: Björn Bäcklund


4 tankar om “Minimaailm i Tallin den 12 maj 2012

  • Stellan

    Ser ut att ha varit en riktigt fin utställning och tävling. Som det skrevs så verkar man ha en förkärlek för lite annorlunda flyg, kul att se något annat än Mustanger och Messerschmittar. Museet ser t att ha varit något i hästväg, men hur blir bedömningsljuset i ett sådant där ställe med blå strålkastare…?

    • Ulf Lundberg

      Det är ingen tävling, så man kan inte riktigt tala om bedömningsljus, men helt klart kan de bli problem att göra modellerna rättvisa i muséets problematiska ljus.
      Uffe

      • Stellan

        Javars, oavsett om jag betraktar modellen som besökare eller domare så vill jag ju ha ett så rent ljus som möjligt när jag tittar på modellen. Så nog handlar det om bedömning i båda fallen.

  • Olle Lindau

    OOH , dom gamla fina vacuformarna var vackra !
    Inte varje dag man får se en Fairey Hendon och en Dornier 23.

    Hmm, blir sugen på att dyka ned i stashen för att se om det finns nåt liknande.

Kommentarer är stängda.