Ljungbyheds Militärhistoriska Museum ligger som Miliseum på ett gammalt exercisområde som har använts av regementen med både Dragoner, Husarer, Kavallerister och Infanterister innan Flygvapnet etablerade F5 1926. Det finns många vackra byggnader så jag rekommenderar att ta en promenad på parkområdet. Notera vattentornet? som ser precis likadant ut som det på fd F2 område i Hägernäs.
En nyhet från tidigare besök på museet är att man renodlat delen med de gamla regementena (Kgl Skånska Husarerna) och flygdelen från F5 tiden. Det ”stora” huset rymmer F5 historia och det mindre historien från de ursprungliga regementena på exercisplatsen. Det lilla huset i mitten är ett magasin med bibliotek och stort bildarkiv och bara öppet på förfrågan. Självklart finns det en hemsida.
Alla museibyggnaderna är kulturminnesmärkta och för flygdelen så innebär det att man inte har så stor plats för flygplan. De skolflygplan som finns i utställningen (Sk50, Sk61 och Sk60) är inte kompletta med alla vingar och allt men ger ändå ett bra intryck med kabin och panel. Sk60 består av en nosdel.
Sk50
Sk61
Sk60
Det finns mycket intressant att studera på hyllorna och alla beskrivningar om olika funktioner och verksamheter inom FV. Meteorologidelen har en hel del utrustning och beskrivningar då om jag minns rätt så fanns det utbildning på F5. Jag återkommer nedan med en liten walk-around av den rörliga väderradar PV-30/R som det står två st av utanför museibyggnaden.
Mycket materiel och beskrivningar om flygsäkerhet och som jag inte sett på andra flygmuseer i Sverige. Tavlan med allt som ingick i nödpacken finns dock till beskådan på flera museer.
Flodljuset som står utanför museet har en glödlampa på 10 000 W. Det fanns tre st runt flygfält som tändes bakifrån beroende på vindriktning och de användes från 1930-talet till 1960 då man gick över till kantbelysta banor. Notera skyddet till värnkanoner som fanns på de flesta utbyggda baser. Ofta fanns det fyra st värnkanoner som kunde kompletteras med flera Lv-akan vilket tillsammans gav en en god eldkraft mot luftlandsatt trupp på en bas.
Vapen och motorer saknas inte i utställningen.
Livet på luckan, sjukvård, uniformer och den viktiga funktionen med flottiljfotograf saknas inte. Unikt för museet är alla de muckartavlor som värnpliktsomgångarna skapade inför muck. Det ska vara mer än 100 st. Det jag missade att fotografera är väggen med ”Sextons” karikatyrer. Vill du veta mer om dessa så rekommenderas Svensk Flyghistorisk Tidskrift som tagit upp dessa i flera nr.
Elsa Andersson och hennes sorgliga slut måste du bara läsa. Jag kan också varmt rekommendera filmen om Elsa Anderssons liv. Trots att museet inte hör till de större så har jag tyckt det varit både skönt och intressant att sitta en stund i soffan och titta på några filmer vid mina besök.
Det som var nytt för mig sen senaste besöket på museet var att man hade renodlat delen med F5 och flyg från utställningen med de gamla regementena i de två husen. Detta sedan man fått en donation från en privatsamlare och kunde utöka samlingarna med objekt från de gamla regementena. Uppbyggnaden av de nya utställningarna var ej klara utan det pågick uppbyggnad av utställningar i de delar som tidigare huserat flyg och meteorologidelar. Det finns många fina miljöer sen gammalt och jag låter bilderna tala för sig själva. Väl värt ett besök även för en flygnörd som jag.
Vid mitt besök så blev jag väl omhändertagen av pensionerade meteorologen Hans Gustavsson och vi diskuterade en del kring förutsättningarna för de små museerna som bärs upp av kamratföreningar. Ljungbyheds Militärhistoriska Museum har fått ett tillskott i besökare genom att en järnvägsförening har byggt ut järnvägsspåret från stationen till alldeles intill museet. Det är populärt för familjer att ta dressincykel från Klippan och ha picknic på gräsmattan intill museet. Den dag jag besökte museet var det mycket bra väder och riktigt många familjer bredde ut sina filtar intill museet. Många blir nyfikna och löser entré för att ta en runda. Jag kunde också notera att museets toalettfaciliteter utnyttjades av de många familjerna med barn.
Sk60 på pelare finns en bit bort från museet rakt in från fd vakten och den får du inte heller missa. När det gäller lunch så noterade jag att golfklubbens restaurang blivit mer fik. Dock fanns det en bra lunchrestaurang Lucy i fd matsalen. Den stora mängden lokala hantverkare som parkerat utanför matsalen var ett mycket positivt tecken som också uppfylldes.
Walk-around Väderradar PV-30/R
Är man som jag intresserad av Bas 60 och all den mobila utrustning som användes på krigsbaserna så kan den rörliga väderradarstationen vara intressant. Det finns numera två PV-30/R utanför museet och jag lyckades inte reda ut de exakta versionerna. Men jag tror att den ena vagnen är ursprungsversion och den andra en modifierad variant PV-301/R. Här kan du läsa mer om PV-30/R och den fasta versionen PV-30/F.
Nu stod de två vagnarna lite illa till för fotografering mycket tätt intill en kraftig häck och jag hade ett mycket besvärande motljus den fina sommardagen så jag har här inkluderat bilder tagna vid tidigare tillfällen då det var bättre fotomöjligheter.