Guidat besök på polismuseets fordonssamling


Lördagen 10 mars gav sig en liten skara av till Tullinge för att få en genomgång av polisens fordon under de senaste 80 åren. Vi fick en mycket intressant guidning och flera av oss fick många ”javisst det var så de såg ut då”. Förutom polisbilar kunde vi studera några säkerhetsbilar som både utländska statsbesök och egna ministrar åkt i. Alla fordon med sin speciella historia om inköp och olika händelser.

För den Lincoln Custom Cosmopolitan som på udda sätt införskaffades till Nikita Chrusjtjov besök 1964 blev användningen mycket kortvarig. Direkt efter statsbesöket sprack motorblocket så illa att bilen togs ur tjänst och användes aldrig mer igen.

Magirus Deutz Vattenslunga har sin historia med inköp 1954 efter kravaller i Berzelii park sommaren 1951. 3,5 kubikmeter vatten kan sprutas med 15 kg tryck på upp till 50 meter. Tillräckligt för att fälla en person. Vattenkanonen har aldrig använts men den stod i beredskap vid Almstriden 1971. Undertecknad var med på den tiden och var där.

Plymouth Valiant, en mycket vanlig polisbil med lång historia redan från 60-talet. Detta är den enda bevarade i polisutförande. Mycket populär hos poliserna.

På den tiden hämtade polisen upp stulna cyklar och cykelställ var ett måste på alla bilar.

De yngre generationerna har inte fått uppleva en polis med sportbilar för att kunna åka ifatt även de snabbare fordonen på motorvägarna. Totalt hade man 23 st Porsche 911/912. Besättningarna handplockades och fick särskild utbildning. Detta är den enda i sitt slag.

Fordonssamlingen består av både statusbilar och de enklare för lokal patrullering. Svensk polis har använt över 1000 st ”bubblan” för enmanspatrullering. En nyhet som infördes med Volkswagen 1303 var bandspelare för att ta upp vittnesmål. Baksätet kunde tas bort för att kunna ta med hund.

Saab 95 med V4-motor var speciellt avsedd för patrullering med hund. Typen var inte särskilt populär hos poliserna då den ansågs för trång, speciellt med två hundar då den ena hunden måste placeras i baksätet.

När vi ändå är inne på 60-talet så måste jag ta med Volvo Amazon. Polisens Amazoner var specialgjorda för polisen med starkare motorer, bättre bromsar, belysning, ventilation, mm. Mycket som Volvo sen införde som standard på sina Amazoner. 1965 började den svartvita målningen införas. Notera de röda lamporna. Blåljus började införas 1970.

Jag inte låta bli att ta med en bil med ”hockeyklubbe”-dekaler. Saab 900 I16 användes 1987-2001.

Flera typer av ledningsfordon med plats för olika radiosystem ingår i fordonssamlingen. Tunnelbanan hade sin egen polisgrupp som hade egna fordon. Här en bevarad Chevrolet 3500 Van.

Inte bara fordon ingår i samlingen. Här en släpkärra med bombutrustning och robot.

Sen kan man bara inte hoppa över en Traffipax-bil, Saab 900 Turbo. Detta är den sista bilen med det tyska Traffipax-systemet som gav både datum, tid, hastighet. Blixt till kameran sitter på stötfångaren.

Det finns en imponerande samling polismotorcyklar i museet med allt från prototyper som testats till de som köpts i större antal.

Undertecknad tycker dock att det här är den verkliga ”godingen” i motorcykelsamlingen.

Ett glatt gäng som tackade för en mycket intressant guidning med historia både om polisen och dess olika fordon. Att spendera en lördagsfm. hos Polismuseets fordonssamling var väl använd tid.

Notera att samlingen inte är öppen utan kan bara besökas vid bokade guidningar. Men, ni som missade IPMS Stockholm besök har en ny chans lördagen den 2:a juni då de har öppet hus i Tullinge.

Text och bild: Hans Fehrnström