Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim 2019


Museiresan gick vidare och vi hade bokat nattkvarter i Augsburg mellan Sinsheim och München. Augsburg var inte den lilla stad som Hasse trodde utan till sin glädje kunde han konstatera att det fanns en hel del spårvagnslinjer som stod för lokaltrafiken. Den andra upptäckten var att modellhusen från Faller, Auhagen, Kibri, Vollmer, etc inte är så modellmässiga utan de speglar faktiskt stadshusen i södra Tyskland. Vårt hotell hade både kupoler och färg helt enligt bilderna i modellkatalogerna.


Morgonen inleddes med en stadspromenad i Augsburg så att Hasse fick tillfälle att fotografera både husfasader och spårvagnar för det påbörjade bygget av en tysk småstad med spårvagn. Efter en tur på ca 7 mil var vi framme i Oberschleissheim och Deutsches Museum Flugwerft. Trots GPS-hjälp så kom vi på något sätt in bakvägen till museet och fick en kort promenad genom en parkskog. Entrén var inte så storslagen som vi blivit vana vid men det visade sig att den speglade inte alls vad som fanns bakom. Entrén till museet var modesta 5 euro. Resten står väl de tyska skattebetalarna för.

Museet har en stor blandning med både civilt och militärt flyg, SAR, vertikalstartande, 1:a och 2:a världskriget, segelflyg, rymdfart, mm.
Nära ingången fanns det en märklig luftfarkost. Tillverkad av en man hemma i ett garage för att med hela familjen fly från Östtyskland. Två motorcykelmotorer står för framdrivningen. Flykten avslöjades dagen före avsedd start. En senare test visade att flygplanet var fullt flygvärdigt.


Detta är vad som finns kvar av Tysklands första flygplan.


Intressant att studera målningen på denna Bf109. Cirklar med en prick? Var det en vanlig form av målning?


Jämför med denna Me 262.


Dornier Do31 S/VTOL finns som byggsats, men i skala 1:1 blev det aldrig mer än som test eller experiment. Behovet av inspektionsluckorna?? till motorerna fick aldrig sin förklaring trots den expertis som medföljde på resan.


En kontroll efter resan visade att det faktiskt gick att välja hjul eller skidor i flykten inför landning med Fieseler Storch. Har inte sett att det infördes i Sverige på S14.


Kanske inte så stor samling kring rymdfart men onekligen flera intressanta objekt som kunde detaljstuderas.


Drömmen för den som restaurerar flygplan. En stor sal omgiven av flera mindre verkstäder med maskiner och utrustning för olika typer av bearbetning och tillverkning. När ska FVM få en sådan här lokal?


Det har sin tjusning även för den äldre generationen att provsitta de riktiga grejerna.

En samling affischer i museet väckte viss beundran på tysk frigjordhet.

Givetvis missade inte resesällskapet den obligatoriska shoppen.


Efter Deutsches Museum Flugwerft var det dags för Ulf att vända hyrbilen hem till Berlin för att förbereda sin resa till C4 i Malmö. Hasse och Olle tog pendeltåget eller S-bahn som det heter i Tyskland till Münchens centralstation.

Galleri äldre flyg

Galleri nyare flyg

Galleri övrigt