Biber, walk-around 4


Följande bilder av den tyska enmansubåten Biber fotograferades på Deutches Technikmuseum i oktober 2012. Ytterligare fakta finns i en uppsjö på internet och jag väljer därför att inte publicera ytterligare uppgifter här. Kameran som användes var en liten kompaktkamera och det är en anledning till att jag kunde fotografera innanmätet då en större systemkamera aldrig kommit in genom de små lucköppningarna på skrovet. Bilderna på innanmätet togs alltså utan att jag såg vad jag siktade på. Dags att skaffa den där Bibern i 1/35 från Italeri?

Fören och främre delen av torped.

 

Torn, framifrån. Sidoglaset har gått sönder.

 

Torn, babordsidan. Det är förmodligen ett fotsteg som syns på tornsidan, mitt i bildens nedre del.

Torn, bakifrån. Glaset i tornluckan saknas.

 

Tornets ovansida, sett från fören. Två av låsvreden saknas med största sannolikhet.

 

Torndetalj, sett akterifrån.

 

Sido- och djuproder av trä sett från styrbordsidan. Propelleraxel med V-stötta.

 

Aktern igen, babords sida. Länkarmar för kontroll av sido- och djuproder.

 

Babordssidans aktre stöd för torpeden, riktning föröver.

 

Samma stag som på bilden ovan syns nere till höger, bild tagen snett  mot aktern. Handtag och lyftögla på ovansidan.

 

Tornets insida, instrumentpanel och manöverdon.

 

Tornets insida, sett rakt ned från luckan. Till vänster manöverdon, till höger förarens säte. På vardera sida om sittbrunnen syns urgröpningarna i skrovsidan där torpederna var fästade, horisontellt i bildens över- och underkant.

 

Tornets insida, förarens säte. En gnutta grönt syns av motorn till höger.

 

Tornets insida, spak med okänd funktion ses till höger (möjligtvis något reglage till periskop?). Övre delen av instrumentpanelen i nedre delen av bilden, separat instrument till vänster. I mitten och till vänster i bild syns fönster för sikt föröver respektive åt styrbord.

 

Tornets insida, ventiler i taket och fönster för sikt akteröver.

 

Ungefär mitt på den bakre sektionen fanns en mycket liten inspektionslucka som var öppen i skrovets överdel. Fotade man rakt ned så såg man kopplingen mellan motorn till vänster (mot fören) och kraftöverföringen till höger (mot aktern).

 

Vy från motorn, mot det aktre skottet.

 

Vy föröver, över motorn, mot förarens sittplats som syns mitt i bild (lätt skålad).

 

Återigen motorn sedd bakifrån i riktning mot förarplatsen.

 

Aningens osäker på vilken del detta är men det borde vara längst akterut i skrovet. Minnesbilden är att det var helt tomt på saker där.

 

Överst i bild syns baksidan på instrumentpanelen och manöverdonen, bilden tagen i utrymmet framför föraren.

 

Bilden tagen i det främre utrymmet, i riktning föröver. Urgröpningarna för torpederna  i skrovet syns nere till vänster och höger.


Om Stellan

Stellan Englund, uppvuxen i Stockholm men ofta på resande fot i länder när och fjärran. Bygger det mesta bara det finns en intressant vinkel. Finns det inte det så hittar jag gärna på en. En ofta återkommande förebild är FIAT 500 som jag tycker ha samma potential till variation som en Me 109 eller en Sherman. Just nu bygger jag mest modeller av förebilder från amfibieoperationer typ LCM 3, DUKW, LCVP osv.

4 tankar om “Biber, walk-around

    • Stellan Inläggsförfattare

      Tack Bosse, bra om de kommer till användning. Ska rota lite till så det är möjligt att jag hittar någon bild ytterligare som kan användas. Om du bygger en Biber kan du väl visa upp resultatet?

    • Stellan Inläggsförfattare

      Tack för det Ulf. Point-and-shoot är det man får ägna sig åt när man sticker ned handen i ett mörkt hål med en kamera i näven. Alltid lika spännande att se vad man fångat på bild, och hur mycket horisonten lutar, hehe.

Kommentarer är stängda.