Jag har fått ta över en kompis Revell Prototyp Gripen i 1/72 och har lite frågor:
1, Kan jag använda Flying Colors "Black modern numbers" dekalark för att göra någon av de andra prototyperna eller är det fel teckensnitt?
2, Vilken färg hade prototyperna? Revell tycker man ska blanda grått och vitt (kommer inte ihåg vilka färgnummer för tillfället). Vill helst slippa blanda färger för jag får det aldrig bra.
3, Vilka prototyper flög med vapen?
Revell Prototyp Gripen 1/72
Revell Prototyp Gripen 1/72
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Re: Revell Prototyp Gripen 1/72
Humbrol 64 var det som sades på gamla forumet. Jag använde Tamiya XF-19 på min senaste: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =10#p79579.
Jag har hittat en bild på -2 med extratank, 2x Rb15, 2x Maverick och 2x sidewinder. På andra bilder har jag sett -2 med raketkapslar eller bombkapsel eller fyra Maverick. Som svartmålad -2 med fyra sidewider och två AMRAAM. Tror att -2 är den enda prototyp jag sett bild på med annan beväpning än Sidewinders i vingspetsarna. Såg en notis att -2 provades med många olika vapen.
Jag har hittat en bild på -2 med extratank, 2x Rb15, 2x Maverick och 2x sidewinder. På andra bilder har jag sett -2 med raketkapslar eller bombkapsel eller fyra Maverick. Som svartmålad -2 med fyra sidewider och två AMRAAM. Tror att -2 är den enda prototyp jag sett bild på med annan beväpning än Sidewinders i vingspetsarna. Såg en notis att -2 provades med många olika vapen.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
- Namn: Sebastian Palm
Re: Revell Prototyp Gripen 1/72
Först och främst, modellen är *inte bra*, proportions- form- och detaljmässigt är det så mycket fel på den att om du någonsin planerar att ställa den brevid en Italeri eller ännu värre den nya Revell-versionen kommer den att smälta till en pöl av ren förnedring. Är dekalarket helt, lägg undan det och använd på en annan modell. Bygg sen planet med ryska eller kinesiska insignier, det blir ungefär lika verklighetsförankrat som att sätta svenska insignier på... 
(När jag gjorde lumpen i flygvapnet 1998 frågade jag en av majorerna, som var stor modellbyggare, vad jag behövde göra för att bygga Revells dåvarande Gripar i 1/72 och 1/32: "Släng dom, dom är skräp, SAAB skickade ren desinformation till Revell när de frågade om ritningar eftersom planet var hemligstämplat". Han var inte glad över att han inte kunde ställa en Gripen som såg ut som en Gripen i anläggningens modellsamling).
1. Jag kan inte hjälpa dig med typsnittet, kolla om storleken åtminstone är rätt. Kan du inte se skillnad själv tror jag ingen annan klagar. Glöm inte att prototypgriparna hade både den stora siffran högst upp, plus "5x" längst ner på fenan, där x är samma som siffran där uppe. Endast 1:an hade minustecknet.
2. Se upp med vilken prototyp du bygger. De första fem var enfärgade, men var ränderna går är olika, och 3, 4 och 5 har svart nos, som de riktigt tidiga produktionsmaskinerna. 39-101, som ersatte 39-1 efter att den kraschat, var (och är fortfarande) målad en av de tidiga tvåfärgsvarianterna, med ljusgrått bara på undersidan hela vägen till pitot-röret, och i övrigt mellangrå noskon. Den saknade också blågula ränder, men den behöll resten av prototypmarkeringarna.
Lättast att måla av alla Gripar är 39-2, i sitt hög-alfa testschema. Utsidan är helt svart, utan siffror, men med blågula nationsinsignier, gul-kantad luftintagstriangel, ett antal gula varningsdekaler (standard), och inga walkway-stripes på ovansidan. Samtliga dekaler som krävs ingår i Italeri's JAS-39A i 1/72, men schemat är inte dokumenterat i instruktionerna. 39-2 målades om ett par vändor till efter det, först i svart och vitt för spinntester, och sedan i vad som då var produktionsfärgerna (mellangrå ovansida och noskon, ljusgrå undersida hela vägen fram till pitotröret, serienummer på fenan i orange, och en svart sjua på nosen för F7.) Planet har sen återställts till det svartvita schemat när det hamnade på museum.
3. Alla verkar ha flugit med någon form av vapen, om så bara övningsvapen, 1:an hade Sidewinders på vingspetsarna, 2:an har flugit med allt möjligt, 3:an flög till Farnborough 1992 med extratankar; 4:an var den som provade lufttankning; 5:an är den som är svårast att få riktiga foton på. (Ettan är också svår, men jag hittade åtminstone ett..) 101:an, som ersatte 1:an, användes som testplatform för Meteor, och fick speciella insignier på fenan för att visa detta.

(När jag gjorde lumpen i flygvapnet 1998 frågade jag en av majorerna, som var stor modellbyggare, vad jag behövde göra för att bygga Revells dåvarande Gripar i 1/72 och 1/32: "Släng dom, dom är skräp, SAAB skickade ren desinformation till Revell när de frågade om ritningar eftersom planet var hemligstämplat". Han var inte glad över att han inte kunde ställa en Gripen som såg ut som en Gripen i anläggningens modellsamling).
1. Jag kan inte hjälpa dig med typsnittet, kolla om storleken åtminstone är rätt. Kan du inte se skillnad själv tror jag ingen annan klagar. Glöm inte att prototypgriparna hade både den stora siffran högst upp, plus "5x" längst ner på fenan, där x är samma som siffran där uppe. Endast 1:an hade minustecknet.
2. Se upp med vilken prototyp du bygger. De första fem var enfärgade, men var ränderna går är olika, och 3, 4 och 5 har svart nos, som de riktigt tidiga produktionsmaskinerna. 39-101, som ersatte 39-1 efter att den kraschat, var (och är fortfarande) målad en av de tidiga tvåfärgsvarianterna, med ljusgrått bara på undersidan hela vägen till pitot-röret, och i övrigt mellangrå noskon. Den saknade också blågula ränder, men den behöll resten av prototypmarkeringarna.
Lättast att måla av alla Gripar är 39-2, i sitt hög-alfa testschema. Utsidan är helt svart, utan siffror, men med blågula nationsinsignier, gul-kantad luftintagstriangel, ett antal gula varningsdekaler (standard), och inga walkway-stripes på ovansidan. Samtliga dekaler som krävs ingår i Italeri's JAS-39A i 1/72, men schemat är inte dokumenterat i instruktionerna. 39-2 målades om ett par vändor till efter det, först i svart och vitt för spinntester, och sedan i vad som då var produktionsfärgerna (mellangrå ovansida och noskon, ljusgrå undersida hela vägen fram till pitotröret, serienummer på fenan i orange, och en svart sjua på nosen för F7.) Planet har sen återställts till det svartvita schemat när det hamnade på museum.
3. Alla verkar ha flugit med någon form av vapen, om så bara övningsvapen, 1:an hade Sidewinders på vingspetsarna, 2:an har flugit med allt möjligt, 3:an flög till Farnborough 1992 med extratankar; 4:an var den som provade lufttankning; 5:an är den som är svårast att få riktiga foton på. (Ettan är också svår, men jag hittade åtminstone ett..) 101:an, som ersatte 1:an, användes som testplatform för Meteor, och fick speciella insignier på fenan för att visa detta.
Re: Revell Prototyp Gripen 1/72
Snabb parantes Ang 39101: den individen är idag (och var ett antal år innan pension) målad precis som serieflygplanen när det gäller förhållandet mellan mörk och ljusgrå.
http://www.aviationmuseum.eu/World/Euro ... _39101.htm
Den har haft ett antal varianter av målning tidigare men bilden jag länkat till är så som flygplanet ser ut idag.
http://www.aviationmuseum.eu/World/Euro ... _39101.htm
Den har haft ett antal varianter av målning tidigare men bilden jag länkat till är så som flygplanet ser ut idag.
Re: Revell Prototyp Gripen 1/72
[quote="SebastianP”]
Lättast att måla av alla Gripar är 39-2, i sitt hög-alfa testschema. Utsidan är helt svart, utan siffror, men med blågula nationsinsignier, gul-kantad luftintagstriangel, ett antal gula varningsdekaler (standard), och inga walkway-stripes på ovansidan. Samtliga dekaler som krävs ingår i Italeri's JAS-39A i 1/72, men schemat är inte dokumenterat i instruktionerna. 39-2 målades om ett par vändor till efter det, först i svart och vitt för spinntester, och sedan i vad som då var produktionsfärgerna (mellangrå ovansida och noskon, ljusgrå undersida hela vägen fram till pitotröret, serienummer på fenan i orange, och en svart sjua på nosen för F7.) Planet har sen återställts till det svartvita schemat när det hamnade på museum.
[/quote]
2:an var gråmålad från början. Sedan en väldigt kort period i helsvart för att därefter målas svart och vit. Den var svart och vit under hela högalfa och spinnutprovningen. Man behövde den svartvita kontrasten för att kunna få låsning när man filmade proven. 2:an kom till museet i sin nuvarande målning i mellandagarna 1999 och har inte målats om eller förbättrats på museet. Däremot har folk försökt ”tvätta” bort kladdet på noskonen, dvs texten som en av piloterna skrivit efter att få dra spinnskärm, det vill återställa.
Tänk på det när ni är på Flygvapenmuseet att även om det är lätt att komma nära flygplanen så får man helst inte röra dom. Man har fett på fingrarna som förstör föremålen. Det är svårt, jag vet, men ha det gärna i åtanke.
/Tobbe
Lättast att måla av alla Gripar är 39-2, i sitt hög-alfa testschema. Utsidan är helt svart, utan siffror, men med blågula nationsinsignier, gul-kantad luftintagstriangel, ett antal gula varningsdekaler (standard), och inga walkway-stripes på ovansidan. Samtliga dekaler som krävs ingår i Italeri's JAS-39A i 1/72, men schemat är inte dokumenterat i instruktionerna. 39-2 målades om ett par vändor till efter det, först i svart och vitt för spinntester, och sedan i vad som då var produktionsfärgerna (mellangrå ovansida och noskon, ljusgrå undersida hela vägen fram till pitotröret, serienummer på fenan i orange, och en svart sjua på nosen för F7.) Planet har sen återställts till det svartvita schemat när det hamnade på museum.
[/quote]
2:an var gråmålad från början. Sedan en väldigt kort period i helsvart för att därefter målas svart och vit. Den var svart och vit under hela högalfa och spinnutprovningen. Man behövde den svartvita kontrasten för att kunna få låsning när man filmade proven. 2:an kom till museet i sin nuvarande målning i mellandagarna 1999 och har inte målats om eller förbättrats på museet. Däremot har folk försökt ”tvätta” bort kladdet på noskonen, dvs texten som en av piloterna skrivit efter att få dra spinnskärm, det vill återställa.
Tänk på det när ni är på Flygvapenmuseet att även om det är lätt att komma nära flygplanen så får man helst inte röra dom. Man har fett på fingrarna som förstör föremålen. Det är svårt, jag vet, men ha det gärna i åtanke.
/Tobbe
Re: Revell Prototyp Gripen 1/72
Jag hittade ett antal bilder på både 39-1 och 39-2 i bildarkivet på Saabs hemsida.
https://history.saab.com/arkiv/
Alla bilder på sidan visar flygplanen endast med Sidewinders på vingspetsarna.
39-1 på förhandsvisning (notera den svarta fentoppen):

39-2 i tidig grå målning:

/Gabriel
https://history.saab.com/arkiv/
Alla bilder på sidan visar flygplanen endast med Sidewinders på vingspetsarna.
39-1 på förhandsvisning (notera den svarta fentoppen):

39-2 i tidig grå målning:

/Gabriel
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
- Namn: Sebastian Palm
Re: Revell Prototyp Gripen 1/72
Har bestämt för mig att jag sett foton på 39-2 i ett av de riktigt tidiga "operational" scheman som användes - två-tons grå, blågula rundlar, svart flottiljmarkering bakom noskonen, och stor orange "02" på fenan. Var detta mellan utrullningen (med alla stripes) och svartmålningen?Tobbe skrev:
2:an var gråmålad från början. Sedan en väldigt kort period i helsvart för att därefter målas svart och vit. Den var svart och vit under hela högalfa och spinnutprovningen. Man behövde den svartvita kontrasten för att kunna få låsning när man filmade proven. 2:an kom till museet i sin nuvarande målning i mellandagarna 1999 och har inte målats om eller förbättrats på museet. Däremot har folk försökt ”tvätta” bort kladdet på noskonen, dvs texten som en av piloterna skrivit efter att få dra spinnskärm, det vill återställa.
Tänk på det när ni är på Flygvapenmuseet att även om det är lätt att komma nära flygplanen så får man helst inte röra dom. Man har fett på fingrarna som förstör föremålen. Det är svårt, jag vet, men ha det gärna i åtanke.
/Tobbe
Re: Revell Prototyp Gripen 1/72
Det var nog en produktionsmaskin du tänker på. 39102 dvs den som trillade ner på långholmen