Kamouflage målning (med AML maskset)...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Kamouflage målning (med AML maskset)...

Inlägg av Andre B. »

Är det någon som har erfarenhet från de "mask set" som AML tillverkar och som bland annat Hannants säljer?

https://www.hannants.co.uk/product/AMLM7304

Har insett att jag inte längre har resurser (skrivare etc), ljus och ögon för att klippa till maskeringstejp när det gäller kamouflage på Spitfire, Hurricane och Tempest. Det känns som AML's maskset är väl fungerande och i alla fall när man ser priset på dem så känns de prisvärda. Måla undersidan. Maska av och måla översidan i dark earth. Maska av med AML's masker och måla dark green...

http://www.internetmodeler.com/scalemod ... -Masks.php

Jag orkar när det gäller Mustanger och tyskt typ norm -72 allt som oftast. Men jag ger upp när det gäller RAF-maskiner. Det slutar oftast bara i huvudvärk och migrän när jag inte har optimalt dagsljus...

Skall det bli slutet på nära 50 års byggande att man inte ser och orkar? *gråter*

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.

Re: Kamouflage målning...

Inlägg av Andre B. »

Fick ett brev från Hannants med posten idag. I det fanns två maskset från AML. Ett till en Spitfire Mk. V (A pattern) och ett till en Tempest Mk. V. Och båda till vad kostnaden brukar vara för ett maskset från Eduard brukar kosta men då bara för huv och fälgar.

De ser fina ut så här långt precis tagna ur påsen de är förvarade i. Det enda man kanske saknar är masker även för just huv och fälgar. Det kommer att bli intressant att testa de här två masksetten och om de går att använda mer än en gång.

Jag kunde naturligtvis inte hålla mig utan var tvungen att testa närmast omedelbart. Började med höger ingen som skulle ha tre masker. De var tunna och lätta att få loss. Anar att de är rätt lika typ "parafilm" som en del använder. På mindre än fem minuter hade jag fått maskerna på plats, tryckt till dem och även tätat för ev. färgmissar vid panellinjer.

Lite kul är att med maskerna på plats så ser det nästan ut som man målat färdigt vingen då de ändrar ton från genomskinliga till "dark gren" på den dark earth målade vingen. Känns hoppfullt det här!

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Så...
Tror det tog någon halvtimme att maskera Spitfire'n. Hann aldrig ens bli trött. Med nytvättade händer (inga fettfläckar), sax, kniv, pincett, tandpetare och tops så gick det både fort och lätt. Bra ljus från en lampa med förstoringsglas är inte fel heller.

Måste nog säga att de tänkt till när de tillverkade maskerna då man förstått vad för problem en Spitfire med många bulor på vingar, motorhuv med mera kan ställa till med. Nu ser jag fram mot att lägga på ett lager "dark green"...

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Kan bara lovorda de här "masksätten".
Jag har på kort tid nu sprutmålat upp fyra Spitfire's som legat i lådor i väntan på målning. Och jag har kunnat använda samma maskset till samtliga fyra modeller. Har fått hjälpa till med lite Tamiya tejp i kanterna men i det stora hela så får jag säga att det var länge sen jag upplevde att något som varit en helt ny erfarenhet fungerat så bra från början!
IMG_20180731_202508_222.jpg
IMG_20180731_202508_222.jpg (531.64 KiB) Visad 2222 gånger
Man får ha lite koll på hur kamouflaget ser ut på en Spitfire och komplettera på vissa ställen. Märkte det när jag började lägga på dekalerna att det inte helt såg ut som tänkt på vänstra vingen. Men det var ett billigt och enkelt sätt att maskera en modell. Testa, det är definitivt värt pengarna!

Mvh. André

Skriv svar