Ingen fantastisk modell, Hobbyboss har en bättre Mi-8, men den är i fel version för att bygga en finsk. Så om man inte vill konvertera ordentligt är Zvezda det enda alternativet i 1/72. Modellen är okej, men lite spartansk i detaljerna. Fina ytdetaljer är det däremot, mad massor av nitar som lyckligtvis inte behöver slipas bort alltför mycket då passformen är bra för det mesta.

Hade hört mycket negativt om dekalerna, att de skulle silvra och vara för tjocka för att nitarna skulle orka igenom. Så jag kämpade rejält, men till min förvåning funkade de utmärkt.
Vinschen är scratchbyggd, jag gjorde även några justeringar på bommen och lite tillägg på undersidan.

Största justeringen var att partiet ovanför frontrutan fick slipas ner. Bygger man rakt ur lådan får man ett rejält "ögonbryn" som inte har sin motsvarighet i verkligheten. I övrigt är formerna helt okej.

Som sagt, ett snabbt och avkopplande bygge av en riktig helikopterklassiker. Finns det egentligen någon annan snurra som förtjänar begreppet "trotjänare" bättre än Mi-8?