Limfråga!?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Namn: Peder Thorell

Limfråga!?

Inlägg av PederT »

Jag undrar om det finns något lim med ungefär samma egenskaper
som cyanoacrylat/Superlim?
Jag har upptäckt att jag har blivit allerigisk/blir snorig av superlim, därav frågan.

//Peder
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Limfråga!?

Inlägg av kai »

Skulle kanske vara epoxi, men det är ju om möjligt ännu mer allergent.
hanfeh
Namn: Hans Fehrnström
Kontakt:

Inlägg av hanfeh »

Det finns numera UV-härdande limmer i små förpackningar som modellrallare har börjat använda. Se t ex
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/ ... NjEALw_wcB
Limmet i länken är i grunden ett cyanolim, men det är inte samma som de vattenhärdande snabblimmerna (cyanoakrylat) så har du tur kanske du inte är allergisk mot detta lim.
Ha själv tänkt testa ett UV-härdande lim då de borde ge lite bättre kontroll på reaktionstiden. De finns i olika viskositeter precis som snabblimmen.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
PederT
Namn: Peder Thorell

Inlägg av PederT »

Stort tack för svaren, ska prova Bondic.

//Peder
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag skrev nyss några rader om UV-lim här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=9644

Hälsningar

Magnus
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Det ska finnas luktfri CA som är betydligt bättre än vanlig CA. Jag har inte provat, men jag borde, eftersom jag inte heller klarar av CA, jag tror t.o.m att jag fått astma av det. Det är rejält farligt med CA, och varnas väldigt lite egentligen. Det jag gör är att använda, tublim, vitlim och epoxi så mycket som möjligt, och när jag ändå ät tvungen att använda CA så kör jag med både gasmask och utsug. Inte ens det hjälper enligt en arbetsmiljö läkare som jag känner, ångorna kan gå in via ögonen. Det kan jag också känna, men det jag har inte haft några större bekymmer sedan jag börjat med både gasmask och utsug. Men blir Du snorig av det så ska Du inte fortsätta utan rejäla skyddsåtgärder, det kan provocera fram värre problem.
/Neil
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Jag upptäckte för ett tag sedan att Johnsson's future, alltså den golvpolish som många av oss använder till att få klara huvar till flygplan även fungerar bra som lim till dessa. Det var till Airfix P-51D Mustang med lös ram som jag upptäckte det. Jag doppade huven i future, lät överskottet rinna av och lade huven på ramen. Sen satt den där som "klistrad"...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar