Rysk C4-dubbel i olika skalor: MiG-21PF och Tu-160

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Rysk C4-dubbel i olika skalor: MiG-21PF och Tu-160

Inlägg av Björn Fransson »

Precis innan handlarna plockade ihop på AIM upptäckte jag till min förskräckelse att jag hade trehundra spänn kvar i plånboken. Ett snabbt besök hos Alfa löste den pinibla situationen och 299 kronor senare var jag ägare av Eduards MiG-21PF. Ännu en i den obyggda kollektionen av dylika, tror att jag har fem stycken nu. Men till skillnad från övriga hamnade den här direkt på byggbordet. Och eftersom detta är en dröm som modell, en ren fröjd att bygga, var den klar några veckor senare, faktiskt flera timmar innan det var dags att packa inför C4...

Bild

Bild

Det här var Weekend Edition-utgåvan, så inget ets följde med. Lite dumt är att etsdelarna som bara är med i Profipackutgåvorna inte finns i någon annan form. Det gör att vissa delar måste scratchas. En onödig plump i Eduards annars så byggarvänliga protokoll. Exempel är skyddet över huvudet på stolen, sidopanelerna i cockpit och delar av huvudställen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Inga större problem under bygget i övrigt. Målad med Gunze och Tamiyafärger i - som alltid - en salig blandning.

Bild

Körde ett lager Tamiya silver på burk innan kamouflaget, en bra grund för chippning.

Bild

Bild

Något pris blev det inte, även om jag är mer nöjd med den här än med Jaken. Men den är ju inte i närheten av att vara så häftig. Fast en MiG-21 är ändå alltid en MiG-21.

Bild

Eftersom jag bara hade två byggen igång mellan AIM och C4 fanns det lite utrymme kvar. :) Så varför inte fortsätta på den inslagna vägen och fortsätta med lite ryskt? På Grevens i somras vann jag Zvezdas Tu-160, en lagom liten kärra i 1/144. Den borde man väl kunna få klar? Och så blev det. Men det var på håret.

Bild

...för det här var inte en helt lättbyggd sak. Det mesta passade lite halvbra. Inte illa, men heller inte klockrent.

Bild

Bild

Fixade till en fin liten cockpit med instrument och allt. Fullständigt osynligt när allt var klart. Nåja. Det finns där. Jag lovar.

Bild

"Ivan Drygin", som planet heter, var för övrigt rysk brottare som tog OS-guld i München 1972 (tack, Wikipedia!). En värdig förebild för denna bjässe. För även om detta är 1/144, innebär det inte att maskinen är liten. Jämför med MiG-21:an i samma skala.

Bild

Det blev en del slarv på slutet för att hinna få den klar i tid. Men ett brons blev det, vackert så!
Anders.Edblad

Re: Rysk C4-dubbel i olika skalor: MiG-21PF och Tu-160

Inlägg av Anders.Edblad »

Tur att du hann göra av med de sista slantarna på AIM och att det dessutom resulterade i en snygg modell.
Tu-160 blir stor även i 1/144 särskilt med vingarna utfällda. Bra variation i den vita målningen, inte helt lätt att få till det.
Såg dom på C4, fina modeller båda två.

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

"Ivan Drygin" - du skojar? Det låter som ett påhittat smeknamn åt en arbetskamrat :) ! Tupoleven blev spektakulär, är de målade sådär i aktiv tjänst?

MiG:en - aldrig fel med lite Östtyskland :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Anders och Magnus!

Magnus: Tyvärr har du rätt, jag skojar. Under bygget tyckte jag att Ivan Drygin var ett mer passande namn med tanke på hur dryg den var att bygga. Så namnet levde kvar ända in på forumet... Ivan Jarygin ska det vara, betydligt tristare. Man ska som bekant aldrig kolla upp en bra story.

Men det stämmer att de var - och är - målade så i aktiv tjänst, alla har fått namn efter ryska "stora män" helt i Putins smak. Ukrainarna fick ett gäng också, men de har skrotat sina. Ryssarna däremot, planerar att bygga nya! Detta av ett flygplan som kom ut på förband på åttiotalet. Ungefär som om vi i Sverige skulle återupptas produktionen av de sista versionerna JA 37 Viggen.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Björn! Redan när jag inte hittade honom på Wikipedia så borde jag anat oråd och inte frågat... Inget hindrar mig dock från att själv bygga Ivan Drygin, min cykelkompis Rade kan kyrilliska alfabetet om jag inte lyckas lura ut det själv. Jag vet att du också kan Björn men dig litar jag inte längre på i de här situationerna :D :D !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar