Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
I boken "Amerikanska nödlandare 1943-1945" av Bo Widfeldt beskrivs på sid. 116 - 117 en luftstrid över svensk mark mellan en flygande fästning och en Me-410. Bombaren störtar strax efter luftstriden i närheten av Veberöd i Skåne.
Min far som bodde strax utanför Skurup blev som 11-åring vittne till denna luftstrid då planen passerade på relativt låg höjd över fältet där han arbetade.
För att hedra besättningen på denna B-17, där tre av besättningsmännen omkom, bestämde jag mig i höstas för att försöka få fram underlag på hur denna flygande fästning såg ut. Planen var att bygga en modell av den och ge som julklapp till min far. Efter en del sökande och kontakter med flyghistoriker i USA fick jag fram visst underlag. Ingen bild verkar existera av den aktuella B-17 förutom en bild av "nose art" men med hjälp från USA fick jag fram ganska bra uppgifter om hur maskinen var märkt. Me-410:an var det mer svårt med så den fick bli en mer "generellt" märkt maskin.
Skalan är 1/72, flygande fästningen är av Revell och 410:an av Italeri. Fästningens märkning är målad medan 410:an har dekaler. Lite mer info om händelsen 1944 finns under länken:
Intressant! Modeller blir alltid mer intressanta när man vet mer om förebilderna - i synnerhet om det finns en personlig relation. Dessutom väl genomfört, modellerna ser riktigt fina ut. Vad är det för fabrikat?
Min far växte upp i Nyvång, en bit in från kusten vid Helsingborg i Skåne. Han var född 1936 och berättade för mig när jag växte upp hur han mindes ljudet av flygmotorer på nätterna, jag antar att det var RAF som sneddade över Skåne under nattbombräderna. Han och hans bröder plockade även aluminiumremsor som jag antar var "Window" som man fällt för att lura tyska radarn.