Jak-38U, Hobbyboss 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Jak-38U, Hobbyboss 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Nästa post-AIM-projekt blev denna märkliga ryska vertikalstartande farkost:

Bild

Eller egentligen var det det första, men strunt i kronologin. Detta ett av världens fulaste flygetyg är förstås svårt att motstå. Och den som undrar varför jag inte skriver "Yak" som det står på kartongen, rekommenderas denna länk: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =14&t=7201

Men i korta drag beror det på att jag skriver detta på svenska och inte på engelska.

Nåja. Den här modellen har åtskilliga brister. Bakpartiet är något för kort och delar av cockpit är mest fria fantasier. Men jag bestämde mig för att bygga den rakt ur lådan ändå, det kändes som om antingen gör man allt - och då har man att göra ganska länge - eller också gör man ingenting och nöjer sig med att bygga något som de flesta ändå tycker ser ut som en Jak, och lägger istället resterande tid på att bygga en modell till. Eller två. Eller tre. Eller... Ja, ni förstår principen. :) Och så fick det bli. Så istället för att hyperdetaljera, plockade jag ihop det mesta, vilket inte mötte några större besvär. Det blev nästan en grej till slut, den här ska byggas rakt ur lådan till varje pris. Och det har faktiskt varit både lärorikt (och nog lite nyttigt) och framför allt riktigt kul!

Så här är vi nu. Nästan klar, alltså.

Bild

Lite wash och dekaler på den här, så kan den snart införlivas i vitrinen. Kanske i helgen? Fast skrev jag inte att jag skulle bygga F-16 då? Hm. Vi får lösa detta.

Edit. Lade in en bättre bild.
Senast redigerad av Björn Fransson den 08 nov 2016, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Jak-38U, Hobbyboss 1/48

Den blev tydligen ukrainsk. :)

Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Björn. Jag har enkelsitsaren hemma och det här bygget gör ju inte att blir mindre sugen på att bygga den. Sjukt cool den där blåa färgen.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Ухоженная!

/M
Björn Fransson
Kontakt:

Большое спасибо!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Folk som tycker Lightning är ful kan inte sett den här... Vilket beläte :).

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Du har naturligtvis rätt. Det värsta är att man blir avtrubbad under byggets gång. Börjar tycka att den nästan ser normal ut. :)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ser väldigt framtung ut...som man skarvat ihop två olika flygplan. Hur kommer det sig att Ukraina behöll sovjetiska flottans flagga?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Bra fråga. Men det var nog helt enkelt så att det inte var så noga i början. En del ensitsare målades om senare och då försvann emblemet. Men de verkar ha hängt med ett tag, det jag hittat om denna var att den verkar ha sett ut så här så sent som 1994.
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

Inlägg av Fredrik L »

Jag tycker att enkelsitsen bär tydliga drag av Harriern, men den här liknar ingenting! ;) Men den ser välbyggd och fin ut. Väntar spänt på fortsättningen...

/Fredrik
Skriv svar