Kompressor stall??!!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Henrik R

Kompressor stall??!!

Inlägg av Henrik R »

Alltså mitt stall....JAg behöver kompressorer i mitt stall när man bygger modeller. Därför utökar jag med en kompressor till i mitt stall :lol: :D

Få se vad farbror Henrik tar fram..Vad kan man göra med en 2 kg pulversläckare? Jo en acctank så klart!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Re: Kompressor stall??!!

Inlägg av Håkan F »

Tjusigt, visst är det roligare att bygga själv än att köpa?
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jo visst är det så. Det är ALLTID roligare att bygga själv! Jag tänker bygga en till lite senare. Fast då blir det en 5 kg:s släckare.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det där är ju lite smidigare och mycket snyggare än det hemmabygge som min far gjorde en gång i tiden (bild och bildtext från en garagestädning i Skåne för några påskar sedan):

Bild
De röda prylarna i mitten är en kompressor och en trycktank härstammande från en ungersk Dutra-traktor. De två elmotorerna går på 380 Volt trefas och producerar (i nämnd ordning) värme, oljud och två trötta hästkrafter var. Dessutom finns en överviktig pump av okänt ursprung och en ännu tyngre hemmasvetsad stålkonstruktion som varit underrede till pumpen. Allt hamnade på skroten i eftermiddags!

Ska dock inte säga för många elakheter om prylarna eftersom de faktiskt funkade och det var med hjälp av den kompressorn och en hembyggd "färgspruta" som jag började spruta mina modeller!

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Kul hembyggen, Henrik och Magnus. :)
jonaszett

Lite läskigt är det…..

Inlägg av jonaszett »

Som gammal besiktningsman för tryckkärl blir jag lite orolig.
Tryckluft är inte att leka med och det blir otrevligt om/när det går sönder.
Nu vet jag inte hur mycket en sån där kompressor ger i tryck men jag skulle rekommendera att du lät någon rörfirma eller provningsfirma provtrycka tanken (med vatten)för att slippa obehagliga överraskningar.
Jag tror att du har en säkerhetsventil och det är bra men vid vilket tryck öppnar den?
Jag saknar en tryckströmbrtare (pressostat)! Nu ser det ut som om kompressorn hela tiden laddar tanken allt den orkar.
det ser oxå ut som om kompressorn och tanken är hopskruvade möjligen med en gummibricka mellan, det är inte så bra det är bättre om du använder en sån här
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:gummidämpare
i annat fall kommer vibrationerna (trots gummibrickan) att förorsaka påkänningar i den hemsvetsade "trycktanken"
va försiktig och hör gärna av dig om du behöver råd….
Z
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det ser nog värre ut än vad det är.
Dessa kompressorer klarar som bäst 4 bar, sen storknar dem. Den har ett start tryck vid 3 bar och slår av kompressorn vid 3,9-4.0 Bar.
Vibrationerna på dem här små kompressorerna är som en rakapparat ungefär. Tryckkärlet(brandsläckaren) är klassad för max 25 bar. När jag provade den på firmans kompressor så fick jag upp 20 bar i den. Den känns rätt säker i alla fall.
Den här anordningen är en ren kopia av min fabrikskompressor. Dock har fabrikstanken tunnare plåt och fästena är 2 mm vekare och kompressorn är fäst utan gummibricka.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tar härmed tillfället att uttrycka min djupt kända avund för er som har tillgång till en fullt utrustad metallverkstad, kan svetsa osv.
Uffe
Skriv svar