Bofors 37 mm m/38 i aktion
Bofors 37 mm m/38 i aktion
När man letar info om saker och ting ramlar man ju över överflödsinformation ibland. Här är en serie med genomgång och avfyrning av pjäser från Forgotten Weapons, finns bla PAK-40. Här är en finsk Bofors 37 mm https://www.youtube.com/watch?v=Lg0DEb93bgc
Stellan Schroeder Englund
Re: Bofors 37 mm m/38 i aktion
Intressant filmsnutt.
Jag har kollat en del liknande med italienska kulsprutor o PV pjäser.
Jag tror dock detta är en svensktillverkad pjäs (lägg märke till HOHO hjulen) även om den har varit i finsk tjänst. Dock har inte pjässkölden fått den oregelbundna kant som dom svensktillverkde pjäserna inom Svenska Försvaret hade. Jag misstänker att den är tillverkad i Sverige för Finska försvaret direkt. Bland dom svenska pjäser som användes i Finland fanns det pjäser med båda typerna av pjässköld. Finnarna hade både Svenska, Finska o Polska pjäser. Dom Polska var krigsbyte som köptes från Tyskland.
Intressant är också att man missuppfattar hur "dynorna" skall användas. Dessa skall man ligga med bröstet på.
Öken-Erik
Jag har kollat en del liknande med italienska kulsprutor o PV pjäser.
Jag tror dock detta är en svensktillverkad pjäs (lägg märke till HOHO hjulen) även om den har varit i finsk tjänst. Dock har inte pjässkölden fått den oregelbundna kant som dom svensktillverkde pjäserna inom Svenska Försvaret hade. Jag misstänker att den är tillverkad i Sverige för Finska försvaret direkt. Bland dom svenska pjäser som användes i Finland fanns det pjäser med båda typerna av pjässköld. Finnarna hade både Svenska, Finska o Polska pjäser. Dom Polska var krigsbyte som köptes från Tyskland.
Intressant är också att man missuppfattar hur "dynorna" skall användas. Dessa skall man ligga med bröstet på.
Öken-Erik
Re: Bofors 37 mm m/38 i aktion
Jo, jag noterade också hjulen och sittandet.
Stellan Schroeder Englund