Tiger Models med fotoets från ET Model. Här ställdes jag inte inför samma livsavgörande ödesval som när jag skulle välja fotoets till BMP-1, ET Model eller Voyager. Vill man ha en fågelbur runt hundkojan och inte vill ha Tigers överskaliga galler är det ET Model som gäller, vill man skippa fågelburen och bygga en tidigare variant med stålnät för fönstren så blir det Voyager. Eduard har också ett fotoets till Nagmachon, men det är rätt enkelt. Voyager har ett rejält set med en del som inte ingår i ET:s set, bl.a. hållare till brandsläckarna och handtag till sidopansaret och motordäcket men dessa är platta.
Som sedvanligt så fort en tillverkare kommer med en modell så dyker en konkurrent upp med sin variant. Hobby Boss har också en Nagmachon men vad som kan ses på bl.a de Oscarsnominerade nagelbitande actionfilmerna ”Cracking the box” för respektive tillverkare så verkar Tiger vassare. HB saknar lyftkedjorna till sidopansaret och bogservajrarna som förrädiskt nog finns på kartongen samt den UFO-liknande droiden på taket. Däremot har de fotoets till skydden för strålkastarna samt separata gummiringar till hjulen. Men här luktar det prisdumpning. HB:s modell är cirka 130 kr billigare medan deras Puma är cirka 80 kr dyrare än deras Nagmachon, trots att den saknar både hundkoja och fågelbur. Men HB vill förstås vara BOSS och krossa alla uppstickare.
Kvalitén påminner om Tamiya, men har inte lika precis passform. Det blir till att använda Milliputty. Ingår fönster i 3 i tre olika färger; ofärgat, blått och rosa. Kollat referensbilderna på nätet och hittar ingen med rosafärgade fönster. Inte ens de som har kvinnlig besättning.

Strålkastarna och skyddet kring dem kommer som en del och är för tjocka. Likaså är fästena kring rökkastarna ihopgjutna och här är fotoets verkligen på sin plats

De har en hel del grejor som vapen, figurer, bl.a en besättning till Mörser Karl, möbler, datorer, gräsklippare och dinosaurier i 1/35 skalan och i andra skalor också samt massa andra onyttiga saker som inte är relaterade till modellbygge.
Fäste dessa genom att öppna en länk på kedjan och knipa ihop den på nedre delen av ”kroken” och sedan öppna den övre delen med ett rakblad och lirka in den i hålet på pansarplattan (nej, det går inte att träda på kedjan den vägen). Materialet är sprödare än vanlig plast men har en viss flexibilitet. Knäckte ett par stycken men de går att laga med superklister.
När det var dags att börja tillverka fågelburen plockade jag fram stora invektivlexikonet. Men förvånande nog så räckte det med det ordinarie ordförrådet. Går at knipsa av stängerna med en vanlig hobbykniv och hårt underlag och när de trätts in i hållarna (mall medföljer) och klistrats fast trimmas till med en miniborr med slipskiva.
ET Model har tyvärr glömt/struntat i de två små gallren på motorhuven. Men om man inte klantar till det för mycket så blir det massor av stänger över för att tillverka dessa.

Baktill sitter reservkedjeband. Men de är av ”vanlig” typ för Centurion, medan resten är av ”Hush puppy” typ. Klantar (trodde jag)! Men icke. Tiger Model har en bild med detta på sin hemsida. Hittade dock en bild med överensstämmelse mellan banden och använde den som förebild.

Och så glömde de elgrejorna til baklyktorna.

Efter att ha klarat av detta plockepinn så känner jag mig mer som finmekaniker än modellbyggare. Skall ställa upp med den i Armoramas Model of the month tävling. Min BMP-1 fick stryk av en 1/72 skalig modell i apriltävlingen liksom mina tidigare bidrag.