Reservdelar till Iwatas färgsprutor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Machinepriest
Namn: Andreas

Reservdelar till Iwatas färgsprutor

Inlägg av Machinepriest »

Jag har lyckats böja nålen för andra gången på min HP-CH och funderar nu på om man måste bita i det sura äpplet och betala dyra pengar för Iwatas reservdelar
eller om man kan komma billigare undan genom att köpa nålar från andra företag, som denna länk:
http://www.ebay.co.uk/itm/Air-Brush-Air ... 258b889c64

Det verkar råda lite delade meningar om detta och det känns dumt att chansa.

Annars, känner någon till vart man kan hitta Iwatas nålar till bra pris?
Har bara sett dem säljas av två svenska företag, Daveartairbrushshop och lackia.
Båda ska ha runt 150:- vilket är överkomligt, men med frakt på 70-80 riksdaler blir det genast dyrare för en stackars student.

Priserna ser mycket bättre ut i andra länder, men jag har inte hittat något företag som kör med låg eller ingen fraktkostnad alls.

Tacksam för hjälp :)
// Andreas
Robert A

Re: Reservdelar till Iwatas färgsprutor

Inlägg av Robert A »

Jag brukar handla här http://www.air-craft.net/acatalog/Hi-Li ... eedle.html 10 pund för nålen och låga frakter

//Robert
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Tyvärr har det blivit så att man nästan är tvungen att köpa original idag. Fram till ett par år sedan fanns det seriösa firmor som tillverkade nålar för nästan alla airbrushar i god kvalitet. Idag är det nästan omöjligt att hitta annat än tillverkarnas egna.
Hur pass krokig blev den? Ofta går det att räta dem rätt bra.
Machinepriest

Det är konstigt att det ska vara dyrare att frakta en nål inom Sverige än från England. Konstigt och lite deprimerande :)

Fler tips mottages varmt!

Nålen är till synes rak, men färgsprutan spottar en aning och om man kikar på den genom förstoring så ser man att den är aningen krökt.
Jag provade räta till en nål tidigare men jag fick inte riktigt till det.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Var är den krökt ? Jag antar att det är vid spetsen?
Jag krökte nålen till min gamla Badger och lyckades räta ut den genom
att rulla spetsen mot en hård yta (tjock bit aluminium).
Håll nålen mot plåten med den vinkel som ges av spetsens vinkel, högst 2-3 centimeters lyft av bakänden av nålen, tryck lite lätt och rotera nålen mellan fingrarna. Kolla emellanåt och minska på vinkeln allteftersom nålspetsen blir rakare.
/ Robin
Machinepriest

Yes, spetsen, en extremt liten krökning.
Satt en timme med min gamla nål och lyckades få den ganska rak, dock inte perfekt.
Den nyare nålen blev riktigt fin efter några rullningar :) Ser ut som ny.
Skriv svar