Tråd för riggning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Namn: Pelle

Tråd för riggning

Inlägg av Pelle F »

Halloj. Jag undrar om någon kan tipsa mig angående riktigt tunna, styva trådar för att skapa utomskrovs "riggning" på en helikopter. Detta är en teknik jag aldrig använt förut och är lite lost. Jag ser att det finns en mängd första världskrigsplan där sådana trådar används. Men vad är lämpliga metoder för att få det att bli vettigt resultat?

/Pelle
Stellan
Kontakt:

Re: Tråd för riggning

Inlägg av Stellan »

Med de fina dimensioner du behöver för trådar på en helikopter ska du nog använda varmdragen gjutstam. Tunt och fint och det går att spänna dem med en uppvärmd nål efter att man limmat fast dem mellan förankringspunkterna. Alternativ till detta kan vara tunn trådar som normalt används till flugbindning. Dock gäller kan det vara så att de sistnämnda är aningens ojämna och då blir det inte så snyggt. De tunna gummitrådar som används för att sticka resårer till kläder duger till större skalor och är självspännande i och med sin elasticitet men de kan också vara lite ojämna.
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Pianotråd finns som regel att få tag på ner till 0,3mm. Klarar du dig med det?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Den här tråden är så tunn att den knappt syns.

http://www.jsflyfishing.com/uni-caenis-thread

Uffe
Björn H

Inlägg av Björn H »

Detta är en tunn tråd som är helt suverän:
http://www.berkshirejunction.com/ezline.html
Finns i två dimensioner: 0,25mm och 0,5 mm och den är elastisk så den är verkligen lätt att få tajt och fin. Lättarbetad, en droppe cyano och den sitter direkt.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

jag är orolig för hur elastisk tråd åldras.
Vanliga gummiband och resårband torkar ju ut alternativt tappar elasticiteten. Tråkigt när den fint spända riggningen på biplanet börjar hänga som en telefontråd
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Tack så hjärtligt för tipsen. Jag har nu provat lycra, vilket tyvärr var för tjockt och dessutom blir ganska ojämn. Fick med en väldigt intressant gummitråd från textilaffären också, men alldeles för tjock för detta ändamål. I fiskeaffären har jag nu köpt en 0.08 mm tjock fiskelina, vilken kommer att bli lösningen för denna modell. Men EZ-line-lösningen verkar högst intressant. Inte minst till första världskrigsplan om jag ska frustrationspilla mellan dubbelvingar. EZ- line hittar jag närmast i en dansk webbutik. Ingen som känner till någon svensk försäljare?
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Skulle aldrig ge mig på elastiska trådar, som Björn, undrar jag också, hur är det med hållbarheten? Sedan löser det ett problem som inte finns. Det självklara lösningen är varmdragen gjutstam, bara håll en bit ovanför en stearinlåga, och man kan få fram hur många dimensioner som helst, och även med olika tvärsnitt. Helt gratis och mycket hållbart, jag har dubbeldäckare som är 40 år gamla där riggningen fortfarande är perfekt.
Numera kör jag med ståltråd på mina dubbeldäckare , men det tycker jag är överkurs, om man lär sig rigga med varmdragen gjutstam så är man väl beväpnat för framtiden.
Mvh. Neil
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Jag kan se värdet av gjutstammar som dragits ut till tunna trådar. Mitt problem är att jag tappade tålamodet efter tio försök... Jädrars vad svårt det var att få till någon meningsfull längd. Har ni några tips på hur man faktiskt får dem att hålla? Är det särskilda plastsorter som funkar, eventuellt rentav särskilda fabrikat?
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Olika modelltillverkare kan ha lite olika blandning av styren + övrigt jox.
Undrar just om färgämnet kan ha någon betydelse.
Prova med gjutstammar från olika tillverkare, Tamiya brukar t.ex. fungera bra men det finns flera andra som också fungerar.
Se till att ha en bit gjutstam som det inte är en massa "knölar" från ingjötspunkter och förgreningar på.

Sen är det bara att öva, lagom värme, lagom lång bit som värmts upp och sen dra lagom fort och jämnt och sen känna när det inte går att dra längre och sen hålla still så att tråden blir rak när den svalnar. Förutom allt detta så är det busenkelt ;-)
Öva, öva, öva .......
/ Robin
Skriv svar