Hydrazine Hunter, en galen maskin! Numera färdig.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Proosen
Inlägg: 448
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Hydrazine Hunter, en galen maskin! Numera färdig.

Inlägg av Proosen »

Dubbelmotoriserade dragsters blev populära på 60-talet under NHRA's fuel-ban, då nitrometan blev förbjudet då farterna blivt farligt höga tyckte man. Nu var nitro bara en svag bris jämfört med vad hydrazine kunde åstadkomma med en motor! 2-3% i bränslet kunde på en 90-hästar motor att ge över 300 hästkrafter istället! Nu snacka vi potenta bränslen, kolla länken för lite mera info om dragrace-cirkusen på den här tiden.
http://www.dragzine.com/news/flashback- ... hydrazine/

Nåja, så här ser mitt bygge ut så långt. Som en tänkt jägare av hydrazinedopade kombatanter.

Först en liten mock-up.
Bild

Morgonfrisyr som krävde lite arbete innan stråna låg rätt igen.
Bild

Bättre så tror jag!
Bild

Några headers kom också på plats. Har också börjat med länkage och rör/slangar till inprutningen, syns en liten röd tråd i bakkant på trottelhusen. Ska också dit en ventil/fördelningsblock samt några rör och slangar mellan tank och pump.
Bild


/Niclas
Senast redigerad av Proosen den 24 okt 2014, 20:35, redigerad totalt 2 gång.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin!

Inlägg av Mikael dBW »

Dubbla bakhjul är häftigt. Eddie Hill hade en bil med dubbla bakhjul och dubba Pontiacmotorer och han kunde tydligen få asfalten att smälta när han drog på. Jag vet inte om han gick på Hydrazine.
Du har varit flitig och borrat ur avgasrören också. Snyggt! Jag ser fram emot fler bilder.
/Mikael
Proosen
Inlägg: 448
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin!

Inlägg av Proosen »

Nu kommer det lite bilder på de senaste dagarnas vedermödor, inte går det fort med byggandet inte! Har varit väldigt tung byggtorka hela sommaren här i Dalom, fast det verkar släppa nu när hösten gjort sitt intåg.
Har fått dit något som kan passera för ett bränslesystem vid en snabb blick! Plus bromsrör, ratt och säte till chafför'n.
Saknas lite småattiraljer som en schysst varvräknare, bromsskärm med utlösningswire, karrosfix och några dekaler till densamma innan slutmonteringen.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


/Niclas
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin!

Inlägg av Robin Nilsson »

Kul apparat ! Kommer anslutningen av insugsrören (eller kanske inblåsrören ..) till kompressorerna (??) att synas senare?
Jag tycker att det ser ut som om det skymtar lite vit plast där rören på vänster sida kommer ut ur kompressorn ...

Undrar hur det känns att köra när man sitter bakom bakaxeln ?? Risken för påkörning bakifrån är väl inte så stor förstås...... :D

/ Robin
Proosen
Inlägg: 448
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin!

Inlägg av Proosen »

Tack för titten Robin, alltid skönt med andra ögon en de skumma man själv har. Rören kommer att synas då det bara blir ett litet badkar runt föraren så det vita måste fixas till med en dutt färg.


/Niclas
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det är alltid bra att ta bilder på det egna bygget, på nåt konstigt vis så ser man andra saker på foton än när man kollar objektet i verkligheten. Vet inte om det beror på att fotot i princip är tvådimensionellt så att man inte tittar på djupet och missar det som finns närmast.
Nåt konstigt är det ...
/ Robin
Proosen
Inlägg: 448
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin! Numera färdig.

Inlägg av Proosen »

NU, äntligen blev det något byggt igen!
Inte mycket att säga mer än att det var ett skoj bygge när jag väl kom på ett tema, nämligen hydrazine, ett skitfarligt och förbjudet ämne som boostade effekten enormt mycket. Typ tre gånger så mycket hästar med 2-3% i soppan!

Nåja, här kommer en drös bilder på åket.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


/Niclas
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin! Numera färdig.

Inlägg av Stellan »

Härligt åk! Gillar de prooska detaljerna, du har en egen stil. Behövs det ingen wheelie bar eller tar badkaret emot i bakkant ändå? Tänkte att med den där Hin Håle soppan så voltar ekipaget runt utan extra stöd bak...
Stellan Schroeder Englund
Proosen
Inlägg: 448
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin! Numera färdig.

Inlägg av Proosen »

Tack Stellan!
Det var inget vidare fäste på den tiden, brukade mest bli en låååång burnis från start till mål!
Dubbelmontaget var ett sätt att försöka få ned hästarna i backen när det begav sig.

Eddie Hill körde med den här layouten på en av sina tidiga bilar.
Bild

Om du inte läst artikeln jag länkat i första inlägget så står det en del spännande om hydrazine där.


/Niclas
Tankman
Inlägg: 237
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Hydrazine Hunter, en galen maskin! Numera färdig.

Inlägg av Tankman »

Slicksen var ganska hala då kopplingen inte slirade nämnvärt utan greppade direkt. Om slicksen haft samma grepp som dagens så hade wheeliens moder uppstått och bilen planterat sig platt på ryggen!
Slicksen var M&H Racemaster som i stort sett alla körde på.
Det var inte förrän en förare satte ihop kopplingen fel och den slirade i stället för att greppa och hans tid ET sänktes med flera tiondelar som de moderna slicksen utvecklades. Man flyttade helt enkelt slirningen till kopplingen från däcken. Detta gjorde kurshållningen ngt enklare då däcken inte alltid slirade lika mkt utan kunde skapa enorma uppställ.
Dock brann det många kopplingar innan man kom på hur man skulle bygga. Inte bara brann upp utan även exploderade med flera otäcka olyckor som följd.
Detta tvingade fram sprängskydd till kopplingshusen.
Dessutom satt föraren med bakaxeln i skrevet (nästan rätt Robin) och det var flera som fick spännande ögonblick när pinjong och kronhjul bestämde sig för att ta ut skilsmässa. Den mest kända olyckan stod Don Garlits för när en av hans Swamp Rat kärror nästan delades i två delar när bakaxeln exploderade. Under konvalesensen så utvecklade Don den moderna bakmotordragstern för att slippa en upprepning.

Hydrazin användes även i C-Stoff som var ena bränslet till Me 163.
Ett mkt otäckt bränsle som förutom en ngt instabil sammansättning (kunde explodera utan större provokation) också var enormt korrosivt. Piloten satt mer eller mindre inne i tanken och när den började läcka intill cockpit (vilket hände) så löste C-Stoff upp kängor, kläder och pilot!

Öhhhh.... Medans jag kommer ihåg: skitsnyggt bygge Proosen!
Jag blev bara lite sidetracked i mina tankar eftersom jag växte upp med Hot Rod Magazine, började läsa den 1967 (man är gammal) och kom ihåg alla experiment som det skrevs om i jakten på bättre ET.
Förresten, ang skumma bränslen, kommer du ihåg Slammin´ Sammy Miller? Han körde ju sina kärror på Väteperoxid!
Mats Stråhle
Skriv svar