Something wicked this way comes...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G

Something wicked this way comes...

Inlägg av Mahatma G »

Igår kom den elaka damen äntligen:

Bild

Måhända är det en avlägsen släkting till baba Jaga, men helt utan charm är hon inte:

Bild

... och inte särskilt liten heller:

Bild

Banden är lakritsremmar/gummisnoddar (välj invektiv beroende på egna preferenser). De ser ut som om de kanske kan vara användbara men jag kommer nog att byta ut dem mot Modelkasten eller MasterClub:

Bild

Periskop och lyktglas i klarplast. Det är verkligen på tiden att det börjar bli standard för pansarmodeller, även om vissa bakåtsträvare fortfarande verkar vara för lata:

Bild

Fotoetsarket är relativt litet men ser bra ut. Det innehåller förutom TOGA-pansaret även registreringsnummerskyltar till tre individer samt en målningsschablon för bärhjulen:

Bild

Inte mycket att säga om hjulen. Standard T-55:

Bild

Det är gott om ksp - några borde bli över till andra projekt:

Bild

Det finns viss inredning till väggar, men absolut ingenting till golv och tak. Inga stolar, bänkar, hyllor för kspbandlådor, radio eller styrpinaler. Så varför då denna detaljering? Är en senare version med inredning på gång, månntro? Här har resingjutarna bokstavligen ett stort utrymme att fylla, med tanke på alla luckor och rampen baktill:

Bild

Diverse smådetaljer samt ytterligare några ksp:

Bild

Det är inte särskilt många delar totalt så det kan nog gå ganska snabbt att bygga den här vagnen:

Bild

Tja, vad ska man säga? Det är uppenbart att det saknas en hel del detaljer såsom patronföraren till den fjärrstyrda ksp på taket, dunkhållaren i korgen baktill och en del annat smått och gott. De vanliga resinfirmorna sitter förmodligen redan och filar på att åtgärda detta så i vanlig ordning kan man lagra den några månader - eller så kan man göra det som går själv (patronföraren är inget jag vill ge mig på) och komplettera med resten senare - om man orkar bry sig. En enkel uppdatering är ett extra lastnät baktill.

I referensväg finns det en drygt tio år gammal bok (den var bra för sin tid) med mestadels svartvita foton och två nya är på gång från konkurrerande förlag, för den som inte enbart förlitar sig på webben.

Jag har inte hunnit kolla mot foton än men första intrycket är att grunden verkar vara solid. En del niträknare har redan börjat yla (vad annat är att förvänta?) men i mitt tycke verkar den vara betydligt mer byggbar än den resinklump från Legend som ligger på hyllan och förmodligen kommer att få ett ännu större dammlager. Månne plockar jag en del detaljer såsom patronföraren från den.

Fortsättning följer vilket decennium som helst...
/G