Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tror bestämt det är Airfix .. 1/72. Jag är inte särskilt intresserad av jets, eller svenskt flyg rent allmänt.. så detta är mycket nytt för mig.
Tänkte be om lite hjälp.. jag är osäker på vad alla de där missilerna och allt vad det heter undertill .. ska vara för färg, samt fästena. Beskrivningen säger "Humbrol 3", vilket är en slags british racing green. Blank. Men jag tror inte på det, och således vänder jag mig till er experter eftersom inte ens Google verkar gå att lita på. Jag hade även velat veta färgen på hjulhusen.. om det nu heter så på flygplan.
Klämmer in en bild på hur den ser ut i nuläget, blank och fin & redo för dekaler. Det blir givetvis ett lager matt klarlack efteråt.
Missilerna eller vad de är kan ni förhoppningsvis skymta på ritningen under planet.
Vilken färg som du väljer att måla missilerna i beror på. I flygvapnet så är ammunitionen färgkodad beroende på om de är ett skarpt vapen om den har motor monterat och så vidare. I flygvapnet gäller:
• Gul – Skarp
• Vit – Facklor
• Brun – Motor, inga sprängämnen
• Blå – Träningsvapen
• Grön – mock-up
Så med andra ord kan du måla missilerna gröna men jag tror att H3 är lite för mörkgrönt. Hjulbrunnarna på draken är aluminiumfärgade (matt)
Förlåt om detta låter korkat, men är missilerna/tankarna helgröna? Ingen detaljmålning som behövs på sakerna som sticker ut från dem? Du kan skymta dem på ritningen under planet på bilden ovan.
Tankarna på flygplanet ska inte vara grönmålade utan de ska vara metalrena och Humbrol 76 ser mycket bättre ut.
Rörande missilerna vet jag inte hur missilerna såg, jag har sätt mockups som är helt grönmålade och vissa har bara ett litet grönt streck. Kolla här, där står det om Rb27 som är de som du har som modell:
Björn Fransson skrev:Härligt nostalgibygge! Blir det F 10-01 med alla Ö 68-rutorna?
Jag vet inte riktigt vad det där betyder.. men jag tror nog det står 10 på sidorna, och 01 på vardera sida av stjärtfenan, ackompanjerat av en massa fyrkanter. Vad gäller rutorna så fick man bara en.
Här kommer en bild på hur den ser ut i nuläget med torrpassat canopy. Jag hittade inget att jämföra dess storlek med, så jag tog en banan. HAHA!
F 10 är att planet flög på flygflottilj 10 i Ängelholm och tian är alltså flottiljnummret och 01 på stjärtfenan är att det var plan 1 på F10. Ö68 syftar på rutorna som finns på planet. De heter så för att man använde dem första gången under höstövningen 1968 för att skilja på lagen (de ena laget hade gula rutor och den andra röda).
Så nu ve du , ser bra ut.
Happ, detta flygplan får dessvärre slängas. Försökte mig på en s.k panel wash, samt försöka få den att se lite smutsig och använd ut, och eftersom jag aldrig gjort det förut blev det på tok för mörkt. Kan förvisso ge den ett bad i ugnsrengöring.. men har inga reservdekaler. Dessutom hade det blivit en tailsitter, hade inga vikter att slänga in i den. Limmades med landningsställ infällda, inte helt nöjd med det heller.