F4U-1D Corsair 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

F4U-1D Corsair 1/48

Inlägg av Henrik R »

Nåväl, nu lessnade jag rejält på Caravellen och förglömmer den djupt ett tag.....
Istället låter jag sinnet vila på en Tamiya Corsair istället. JAg hade tänkt mig en rejält sliten variant i blålack med gulnos!.

Bild

Lite Cockpit!
Bild

färgglatt!
Bild

Lite bälten och torrborst senare så blev det väl trevligt där..bältessträckarna är kanske något förstora men det ser nära ut på bra håll..
Bild

Bild

En antydan till motor..
Bild

Moroten torrpassad och kylflappsarna på kåpan har jag filat upp..såg bättre ut tyckte jag.
Bild
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: F4U-1D Corsair 1/48

Inlägg av Lars Befring »

WHIMP!!!!

:D

men skitsnygg början på Corsairen!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

hehe kan tänkas att jag är det, men det måste vara roligt med att bygga för att jag ska forsätta..En caravelle från mach 2 är inte rolig på nåt sätt..

Hur som, så får jag helt enkelt lev ut min sorg med denna Corsair! :-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Bygget går frammåt! Däremot är jag inte överrens med Tamiyas krångliga ihopsättning, som borgar för spackel och slip. Nu har jag ju halva vanan inne så det är väl inga problem direkt, men endå känns det som Tamiya sönderarbetat denna modell. Det blir nog bra när det är klart.
Spackel krävdes vid hela kroppens under och ovansida, även luftintagen grävde en smula bearbetning.

Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hepp!! Silten sa jag visst!! Här har det alcladdats en massa dur aluminium och airframe alu. Sen har det fixats och grejjats med att få fram den där slitna ytan ala "passific war".
Långt kvar till mål, men det tar sig..

Blank som..ja..ett flygplan i NMF!
Bild

Lite gult och lite Navy blå!
Bild

Bild

Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja, det går trögt!..Man kanske skulle göra ett diorama av en Corsair på en söderhavsö?..Hmm, funderar på det där med fällda eller inte fällda vingar, har inte bestämt mig än. Utfällda är ju lite snyggare kanske..hmm..

Bild

Bild

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Jisses vad anfrätt! Om du gjort den så grisig skulle jag nästan rekommendera en kärra som står uppställd på platta efter striderna. Långtidsparkerad. USNs plan blev nog inte så sjaviga så sent i kriget utan det var nog de tidiga som baserades på öarna tillsammans med USMC. Men man gör som man vill :) Har planer på en dylik själv men det får väl bli senare precis som allt annat.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja, helt rätt. Marinen var väl kanske ett mer naturligt val kanske för ändamålet :-) Funderar på att lägga pressening över vingroten och inte ha vingarna monterade. då kanske intrycket "my war is over" stämmer lite bättre på den stackarn. För han ska inte vara i flygbart skick nämligen. :-)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Lägg tankarna lite slarvigt undertill och yttervingarna uppställda lite på måfå vid sidan om så ser det lagom "i väntan på..."
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Grym flagning!
Impad.
Uffe
Skriv svar