Redningstjenesten SH-3 /43

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart

Redningstjenesten SH-3 /43

Inlägg av Lennart »

Håller som sagt på med den Norska räddningstjänstens SH-3 /43. Utgångsmaterialet är Hasegawas SH-3 H Sea King fast i Revells utgåva.Den här versionen har förlängd cockpit,med en tredje stol på väggen bakom cockpiten.Har byggt en ny vägg med stol och lite detaljer,och slipat spacklat hela insidan från gjutmärken m.m.lagt igen vissa fönster,och tagit upp nya.Har även skurit ut dörren fram,samt den stora lastluckan på styrbords sidan. Är det någon som kan tipsa hur man kan göra det där isolerande materialet som väggarna är klädda med.Tips mottages tacksamt :) Lennart
Bild
Bild
Stellan
Kontakt:

Re: Redningstjenesten SH-3 /43

Inlägg av Stellan »

Det blir alltså en Seaking i vitt och lysorange, något i denna stilen http://www.flickr.com/photos/76137300@N00/3573282674?

Jag har gjort isolering av kraftig folie som finns i margarinpaketen (ej nya Lätta för de har logon präglat över hela ytan). Börja med att slätta ut vattringen om det finns sådan. Sedan tar man tar en linjal och baksidan på ett skalpellblad och ristar lätt i ett rutmönster. Klipp till och limma fast.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det här blir intressant Lennart! Följer med intresse.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Lysande bra tips Stellan,det skall provas.Tack så mycket.Jo då det blir precis en sån helikopter,jag tycker den är så fin,och färggrann.
Tack ska du ha Henrik/Lennart
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Isoleringen skulle jag prova att göra genom att kavla ut en tunn "pizza" av Milliput som jag sedan skulle lägga på plats och "frisera" runt fönster och annat. Därefter skulle jag rista/trycka in mönstret.

Ett annat trick som KANSKE funkar om man kommer åt är om man kan rista direkt i plasten och sedan pensla med flytande lim för att "mjuka upp" konturerna lite.

Trevligt att få följa bygget, har du bestämt dig för lämplig lysfärg :-) ?

Hälsningar

Magnus
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tack för ytterligare fina tips Magnus.Jag får helt enkelt prova mig fram.Jo då,färgfrågan löste sig snabbt och lätt.det visade sig då jag öppnade burken med Blaze 193 att den innehöll mer färg än jag anade.Spädde ut den och efter omrörning så har jag en nästan full burk.Plus att jag hittade 2 st HU209 ,en oanvänd och en i stort sett full.
Visste inte att det stod i lådan med alla färger :)
Har provat dem brevid varandra,och jag kan nog använda vilken som.Möjligen att 209 är något rödare,men det är mycket mycket marginellt.Tack ska du ha/Lennart
Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Provade helt enkelt med vanlig bred maskeringstape.Och jag tycker det ser ut att funka.Den sväller ju lite när det kommer färg på den,och med en wash så kommmer nog strukturen att se bra ut.Det skall ju sitta några förstärkningsbågar på insidan flygkroppen också./ Lennart
Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

För att undvika att man ser rakt upp i ett tomt motorutrymme,så lägger jag två bitar pc på varje sida ,och gör ett innertak.Det blir ett liknande arragemang längre akterut i taket.Och låter sidornas förstärkningsbalkar följa dem.Har lagt dem omlott så det låser sidobitarna vid infästningen.Bitarna böjer snyggt ihop sig vid montering av kroppshalvorna.Det går utmärkt att fixera dem mer exakt från utsidan
senare,eftersom det är gott om tomrum vid motor och rotorhuvuddelarna/Lennart
Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Tejpen blev en grymt snygg madrassering på insidan!

Hälsningar

Magnus
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tack Magnus.Jo då det ser faktiskt inte så dumt ut/Lennart
Skriv svar