Wooden Wonder i 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lasse
Namn: Lasse Högman

Wooden Wonder i 1:72

Inlägg av Lasse »

Hej alla!

Jag har njutit av era bilder och tips i ett par år nu, och tänkte att det är dags att börja ge tillbaka med samma mynt. :D
Jag bygger lite av allt möjligt så länge det finns ett militärt inslag nånstans, och alltid i liten skala (annars får inte samlingen plats..)
Sista året har det i stort sett bara blivit flyg, och större lust än tidigare att utmana mej själv. Nånting i både bygge & målning har klickat!

Efter ett par Tyskar målade i dubbelkamo (öken på ena och Europeiskt på andra sidan planet) var det dags att leta upp en ny utmaning.
Någonstans fick jag tag på länken till Tasos Tzigounakis' helt underbara 1:48 Mosquito ( http://www.helmo.gr/index.php?option=co ... &Itemid=35 ) och nästa utmaning var klar: ett träplan direkt efter montering och på väg till målning.

"Den borde gå att kopiera"

Bild
I stort sett klar, det återstår några detaljer kvar att lägga metallic på under vingarna (är det bara jag som hittar sånt först när modellen är fotograferad?)

Kod: Markera allt

Och så lite byggbilder för den som undrar hur jag gjorde
Bild
Ihopsatt, undermålad & ett tunt lager metall mest för att se fördelningen mellan ytorna tydligare.

Bild
Undersidan med samma motiv/ering.

Bild
Provmålad plasticard för att se om jag målat ådringen i ungefär rätt skala.

Bild
Första lagret 'trä'. Jag valde att använda mellannyansen, Snakebite Leather.
(Alla färger är Citadel, den ljusare bruna är Zandri Dust och den mörka Bestial Brown. Metallen är Mithril Silver ovanpå Boltgun Metal)

Bild
Ca 7x7cm plasticard som jag fotograferade med mobilen och visade för arbetskamraterna när de skulle vara smakråd "till det nya köksgolvet".
De flesta tyckte att jag skulle ta det i björk, men undrade vad hushållspappret var för material... :)

Bild
Maskerat och första mönstret färdigmålat.

Bild
Äntligen nöjd!
Ett par av fälten hade fått väl breda mönster, och skulle möjligen se perfekta ut i större skala. Men för 1:72 såg det inte klokt ut.
Valet att måla om var inte helt lätt. Mönstret fanns ju där, och risken var stor att jag skulle bli tvungen att slipa ner och börja om eftersom det är första gången jag provar den här tekniken.
Men det gick bra. Knepet jag använder är att jobba med 2 penslar, en bred för att förfukta ytan och efterarbeta/blanda in färgen, och en fuktad tunn pensel med 'nästan för lite' färg på.
Metoden tar tid, men de få misstag som händer går lätt att rätta till.

Dags att leta upp en ny utmaning!
/Lasse
Emil_Juhl

Re: Wooden Wonder i 1:72

Inlägg av Emil_Juhl »

Grymt läckert Lasse!
Rolig idé och stiligt utfört.
Mvh
Emil Juhl
Viktor

Inlägg av Viktor »

Välkommen till forumet som aktiv deltagare! Härlig modell, i ett annorlunda utförande.
Limma lugnt!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kul med nya medlemmar på forumet! Stiligt träunder. Påminner om ett projekt som legat länge nog nu... ska se om jag kan fota av det...
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lennart

Inlägg av Lennart »

Udda och riktigt bra gjort/Lennart
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Välkommen Lasse!

Fantastisk fin modell, det är en utmaning måla träådring och det har du gjort Snyggt!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Vilken kul idé! Och så väl genomfört!
Skriv svar