En SAAB-whif

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3540
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

En SAAB-whif

Inlägg av Björn B »

Det är lustigt hur det kan bli. När jag letade efter gamla vrak att märka om för att ha på bordet i Göteborg som reklam för den svenska whif klassen så dök det upp en idé men jag släppte den.
Nästa dag visades den dubbelmotoriga Viggen här på forumet och då kom tanken tillbaks och slog rot ordentligt.

Bild
Så i Göteborg satt jag och sågade på en gammal P-38 från Airfix och en Heller J21. Planen var att byta ut stjärtbommarna och yttervingarna på P-38'an med samma delar från J21 för att få en tvåmotorig J21.
Airfix nya Messerschmitt 110 skulle få släppa till motorer och propellrar.

Bild
Sedan kom Stellan med en del kommentarer och idéer och snabbygget spårade ur. Självklart skulle J21 kroppen passa bättre.

Bild
P-38 nosen kapas till och monteras undertill som en fast kulsprute-pod ungefär.

Bild
J21-yttervingarna var för korta så Matchbox J29-vingar byggs om till längre vingar i samma form som de på J21.
Det hela ser ut som flygets Frankensteins monster. Fula snitt och skarvar överallt. Jag behöver köpa en ny spackeltub. Så inte en äkta SAAB men TÄNK OM.

Bild

Nästa del: viewtopic.php?f=3&t=2987&p=24347#p24347
Senast redigerad av Björn B den 27 nov 2023, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En SAAB-whif

Inlägg av Stellan »

:D
Stellan Schroeder Englund
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: En SAAB-whif

Inlägg av Björn Eriksson »

Kämpa på Björn! du får säkert till något bra av den där också, din Svenska SAAB utvecklade F-117 som du hade med dig till Göteborg var ju verkligen grymmehäftig.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: En SAAB-whif

Inlägg av Håkan F »

Nice. :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En SAAB-whif

Inlägg av Björn Fransson »

Oj, jäklars! Vilken grej! Mer!
Öken-Erik
Inlägg: 1350
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: En SAAB-whif

Inlägg av Öken-Erik »

Ser ku ut!

En liten tanke:
Iom att du nu inte har någon skjutande propeller utan istället två motorer, vad sägs om en liten akterskytt? :-)

Öken-Erik

CU@C4

www.c4-open.se
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: En SAAB-whif

Inlägg av Hobby-Importen »

Öken-Erik skrev:Ser ku ut!

En liten tanke:
Iom att du nu inte har någon skjutande propeller utan istället två motorer, vad sägs om en liten akterskytt? :-)

Öken-Erik

CU@C4

http://www.c4-open.se
Varför inte två Barbette som Me 210/410? :)

Jens
Daedalus Models
Skriv svar