Hobby-Importen skrev:Alternativet är att börja med de Airfix som har Otaki-ursprung, bra passform, hyfsat enkla att bygga och man blir inte ruinerad. Vi pratar om en 11-årig grabb, inte en fyrtioåring som ska göra comeback som byggare!
Jens
Den här frågan sätter egentligen fingret på ett problem. Som Jens skriver, är det olika förutsättningar för nybörjare och comebackare. Dilemmat idag är att i 1/48 - en skala som ju egentligen lämpar sig utmärkt för nybörjare - är utbudet egentligen helt inriktat på oss erfarna byggare och anpassat till våra krav och plånböcker. Nybörjarmodellerna finns i 1/72. Hobby Boss som Lars föreslår är ett mycket bra alternativ, eller nya Airfix t ex deras Spitfire 1A, Bf 109E, Mustangen eller Gnaten som alla kostar under 80-lappen. Men i 1/48 är det skralt.
Av det som ges ut i 1/48 idag är passformen ofta klockren. Men passform är inte allt. En stol som består av fem delar och som får oss att dregla av vällust kan få vilken elvaåring som helst att tröttna innan cockpiten är klar - oavsett hur bra passform och detaljering är.
Jag märker på min egen nioårige son, att ju mer jobb det är med en modell, desto lättare är det att han tröttnar. Och då är det bättre att få något enkelt, som man också kan skippa att måla, för att få igång bygglusten. Och fimpa styrspakar, antenner och diverse stag som sinkar bygget. Den som fastnar i hobbyn lär sig snart älska pillandet. Men det är knappast något man lockar ungarna till hobbyn med.
Så jag håller helt med Jens, det bästa är nog egentligen att försöka leta bland gammalt eller återutgivet. Revells återutgåvor av Monogram, t ex deras F-5 Tiger II är lättbyggd, med OK passform och rimligt antal delar. Samma gäller Monograms gamla MiG-15, Me 262 eller någon annan 70- eller 80-talsutgåva som inte är alltför stor och komplicerad, men som ger ett riktigt bra och kul resultat. Eller, som Jens föreslår, gamla återutgivna Otaki.
Men det här pekar åter på dilemmat: Hur ska hobbyn kunna överleva när vi comebackande 60- och 70-talisters skumma ögon inte längre klarar av att bygga annat 1/24?