Band till Hobby Fan PBV 302

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Band till Hobby Fan PBV 302

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har en halvfärdig Hobby Fan PBV 302 i 1/35 som stått länge i skamvrån. Det känns som det kanske är dags att göra klart den men vad jag kan se så har det nog försvunnit en del av banden och det är nog därför den blivit stående.

Finns det några t.ex. M113 band från någon eftermarknads firma som kan funka? Det har ju funnits lite olika typer av band på vagnen genom åren.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Ingvar
Namn: Ingvar

Re: Band till Hobby Fan PBV 302

Inlägg av Ingvar »

Hej Nicklas,
Jag har byggt både PBV302 och IKV91 från HobbyFan. Jag har också letat efter AM band, gärna link by link men inte funnit några. Jag har använt de som följde med i satsen och de är ganska bra och är inte speciellt svåra att få på plats. I min IKV91 sats hade ett större antal bandtungor gått av, det var inte roligt att åtgärda men det gick.
Det stämmer att en del PBV302 gick på M113 band, men alla fördrog den svenska varianten av komfortskäl. Du kommer att behöva byta drivkranserna då M113 banden inte passar på satsens drivhjul, precis som i verkligheten. Jag har nog sett någon bild på den PBV302 drivkrans för M113 band, men det är ett tag sedan. Som jag minns det är de inte identiska med de drivhjul som sitter på M113.
/Ingvar
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Band till Hobby Fan PBV 302

Inlägg av Nicklas Karlén »

Då kör vi på M113 band. Jag såg ett klipp från Gotlands försvars museum och den vagnen såg ut att ha M113 band.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar